30 oktober 2015

Huisvesting basisscholen gewaarborgd

De CDA fractie heeft dinsdag 27 oktober ingestemd met grote investeringen de komende jaren in scholen voor basisonderwijs. Doel is om in de toekomst een breed aanbod van scholen te behouden, ook als het aantal basisschoolleerlingen terug loopt. Goed onderwijs vraagt om goede onderwijsvoorzieningen en dus ook om goede huisvesting.

In overleg met het (basis)onderwijsveld is in 2013 het integraal huisvestingplan (IHP) “Stippen op de Horizon” vastgesteld door de raad. Inmiddels zijn we twee jaar verder en de eerste stippen op de horizon komen in beeld: nieuwbouw van scholen in bijvoorbeeld Lutten, maar ook sluiting van scholen als de Kastanjehof in Hardenberg. Dat alles in overleg met de betrokken schoolbesturen.

Na twee jaar is het ook tijd om een update te maken. Verder invulling geven aan “Stippen op de horizon” waar het gaat om samenvoegen en samenwerken van verschillende scholen. Zorgen dat ook in de toekomst kleine scholen op het platteland behouden kunnen blijven. Scholen moeten (fysiek) bereikbaar blijven voor onze kinderen en scholen vervullen een belangrijke rol waar het gaat om de leefbaarheid (van kleine kernen).

Die update voorziet erin dat de gemeente de komende jaren forse bedragen zal investeren in scholen. Bedragen voor renovatie zodat de school zowel fysiek als onderwijskundig weer jaren vooruit kan om “de eigen stip op de horizon” te halen. De stip die het doel weergeeft: samenwerking of samenvoeging met een andere school of zelfstandig blijven.

Hoewel deze plannen nog de nodige tijd vragen om concreet uit te werken is het goed dat de financiën geen drempel zijn voor goed en bereikbaar basisonderwijs in onze hele gemeente. Daarom heeft het CDA ook ingestemd met het plan van het college van B&W.