12 juli 2015

Nieuws vanuit de fractie

Nieuws vanuit de fractie!

Op  10 februari 2015 kwam het college met een voorstel voor de opvang van 1.000 asielzoekers gedurende vijf jaar in de gemeente Hardenberg. Dit zorgde voor veel onrust en commotie wat natuurlijk geheel begrijpelijk is.

Op 17 februari is het voorstel voor de eerste keer besproken tijdens de oriënterende ronde. Tijdens deze vergadering kwam als positief punt naar voren dat eigenlijk niemand tegen de opvang is van asielzoekers. Het waren met name de aantallen, communicatie en de locatie die zorgden voor de nodige discussie

Waarom de Heemserpoort? Waarom 1.000 asielzoekers? Het is slechts een selectie van de vragen die voorbij kwamen. Er werd tijdens de oriënterende ronde besloten om het punt niet in de raadvergadering van 3 maart te behandelen, maar dit twee weken op te schorten. Op deze manier konden fracties meer informatie inwinnen voor een goed en overwogen besluit.

Op dinsdag 17 maart was het dan zover. De raadsvergadering waarin de intentieverklaring is vastgesteld voor de opvang van asielzoekers op Heemserpoort. Als CDA hebben we een amendement ingediend waarin we het college opdragen om met een substantieel kleiner aantal te starten en dit in 2016 te evalueren. Mocht de evaluatie positief zijn dan kan het aantal worden uitgebreid. Dit amendement is uiteindelijk aangenomen en tevens is er besloten om een klankbordgroep in te stellen. Deze klankbordgroep bestaat uit omwonenden en heeft als taak om samen met de gemeente te werken aan de verdere inhoud van de bestuursovereenkomst. Deze bestuursovereenkomst zal na het zomerreces naar de raad komen waarna er een definitieve beslissing genomen zal worden over de komst van asielzoekers naar Hardenberg!

Natuurlijk was dit niet het enige dat op de agenda stond van de raad. Er kwamen diverse bestemmingsplannen voorbij, er is gesproken over de participatiewet en in mei was het traditioneel tijd voor de jaarstukken. Tijdens de vergadering aangaande de jaarstukken kijken we terug op de jaren die achter ons liggen en maken we een doorkijk naar de jaren die komen gaan. Als CDA hebben we niet alleen aandacht gevraagd voor de bereikbaarheid van onze gemeente. Asbestsanering, de OZB, de toeristen en forensenbelasting zijn thema’s die onze aandacht hebben. We hopen dan ook dat we ten aanzien van deze en andere thema’s op korte termijn iets kunnen bereiken.

Vragen naar aanleiding van het nieuws uit de fractie? Neem dan gerust contact op!