19 mei 2024

Programmeringsafspraken Wind op land

Meerderheid gemeenteraad Hardenberg is ontzet en eist royale compensatie, goede ondersteuning van lokale initiatieven en een eerlijke verdeling van lusten en lasten.

De gemeenteraad van Hardenberg nam tijdens de raadsvergadering van dinsdag 14 mei een motie aan van ChristenUnie, CDA, VDD, OpKoers.nu en Doen22 over de recente ontwikkelingen rondom de energiestrategie van de Provincie. Bij de raadsleden is onbegrip en irritatie ontstaan over het nieuwe beleid van de Provincie en de manier waarop dat tot stand is gekomen. Volgens fracties schaadt dat de goede samenwerking die in eerdere afspraken is vastgelegd.

De raad nam in overweging om niet in te stemmen met de programmeringsafspraken. Maar omdat instemmen de minst slechte optie was, besloot de raad dat te doen. Door niet in te stemmen zou er namelijk een ‘wildgroei’ aan wildmolens kunnen ontstaan. Omdat de provincie exploitanten juridisch gezien toestemming tot plaatsing niet kan onthouden.

Met de motie draagt de raad het college op om stevig in te zetten op een royale compensatie, goede ondersteuning van lokale initiatieven en een eerlijke verdeling van lusten en lasten. De raad heeft het college ook opgedragen om de motie naar  Provinciale Staten van Overijssel te sturen. Om de gevoelens en standpunten van de gemeenteraad en de inwoners van Hardenberg duidelijk over te brengen.

De gemeente Hardenberg staat voor een moeilijk dilemma, waarbij zorgvuldige afwegingen gemaakt moeten worden om de belangen van de inwoners te behartigen. De raad zet stevig in op een constructieve samenwerking en een zo goed mogelijke uitkomst voor de gemeente Hardenberg. Zo roept de gemeenteraad op om een participatieleidraad op te stellen, zodat inwoners kunnen meedoen met eventuele plannen. Vraagt de raad aandacht voor de gezondheidsrisico’s. Wil ze een oplossing voor de netcongestie. En eerst de mogelijkheden voor windmolens op bedrijventerreinen en langs de n36 te inventariseren. De gemeenteraad vindt het vooral belangrijk om zelf grip te houden op de plannen in plaats van de regie over te laten aan de Provincie.

De partijen in de Hardenbergse politiek worstelen met deze keuze, maar zien zich door de handelwijze van de Provincie zich gedwongen om te kiezen uit twee kwaden. Het instemmen met het voorstel voelt zeer tegenstrijdig en is een keuze met de rug tegen de muur. Daarom doet de gemeenteraad van Hardenberg meer dan alleen het uiten van zijn ongenoegen over de gang van zaken. De raad wil zelf regie houden over wat er gebeurt in onze gemeente, en onder de gegeven omstandigheden het beste uit de situatie halen.