08 juli 2024

Recreatiemogelijkheden versterken

Het CDA vraagt bij de gemeente Hardenberg aandacht voor het oplossen van ontbrekende schakels in wandelmogelijkheden en verruiming van openingstijden van buitenzwembaden. De wens is om mogelijkheden van vitaal leven en ontmoeting voor inwoners te versterken, bij voorkeur jaarrond.

Soms zijn infrastructurele ontwikkelingen als woningbouw of een wegomlegging de oorzaak waardoor ‘ommetjes’ ineens niet goed meer mogelijk zijn of aantrekkelijke groene zones niet meer goed te bereiken zijn (via een wandelpad). Het CDA Hardenberg vraagt de gemeente knelpunten en ontbrekende schakels nader in beeld te brengen. Het doel is dat bij ieder(e) dorp/kern aantrekkelijke wandel- en hardlooprondjes ontstaan waar inwoners veilig kunnen sporten en bewegen. Naast de zogenoemde wandel- en fietsknooppuntensystemen, die meer regionaal georiënteerd zijn. Het CDA wil een opwaardering van de leefomgeving, meer uitnodiging tot beweging en ontmoeting. En daarnaast positieve effecten op de recreatieve beleving van het landelijk gebied.

Buitenzwembaden langer open
Al eerder diende het CDA ook een motie in met de vraag naar een verlengd buitenzwemseizoen, mogelijk zelfs met winterzwemmen. Dit kan bijgedragen aan zowel meer vitaliteit, sport en bewegen alsmede aan het sociaal welzijn van de gebruikers. Nu stopt het zwemseizoen abrupt, terwijl het qua weer nog prima door zou kunnen gaan. Het CDA stelt een pilot voor: onder andere om te onderzoeken of seizoensverlenging en winterszwemmen mogelijk is. Duurzaamheid, onderhouds- en personeelsplanningen zullen onderwerpen zijn van het gesprek dat de gemeente met zwembaden gaan voeren. Met ook de exploitatie(regeling) die mogelijk de meerkosten kan opvangen.