CDA Hengelo pleit voor meer bewustwording voor voedselveiligheid- en afkomst bij de inwoners en in dit geval bij de basisscholen. In de gemeente Hof van Twente is er in samenwerking met de lokale boeren, HofPower en Team Agro NL een ‘Week voor de gezonde jeugd’ georganiseerd waarbij 750 kinderen uit 35 basisschoolklassen op bezoek gaan bij een boer. En het CDA wil weten of de gemeente Hengelo hier ook een rol in kan spelen in een gemeente met vooral stedelijke basisscholen.

Raadslid Bernadette Morskieft: ‘Kinderen (en soms ook volwassenen…) denken steeds vaker dat dierlijke producten uit de supermarkt komen en hebben geen idee wat het proces voorafgaand aan zo’n product is voordat het in de schappen ligt. En het vermoeden van het CDA is dat dit in vooral stedelijk gebied nog meer geldt dan in een plattelandsgemeente’.

Navraag bij enkele basisscholen in Hengelo en Beckum leert dat de scholen wel eigen initiatieven hebben maar niet een gezamenlijk project vanuit bijvoorbeeld de gemeente. Morskieft: ‘Bewustzijn van afkomst en voedsel zonder toevoegingen zou in de ogen van het CDA heel mooi kunnen vallen onder de WMO en Jeugdzorg of Kindinclusie om bij de jeugd en hun ouders een gezondere levensstijl te promoten. Het CDA is altijd groot voorstander van preventie en dit zou daar een prachtig voorbeeld van zijn’.

CDA Hengelo heeft daarom schriftelijke vragen gesteld aan het college om te bekijken of dit wat voor de gemeente Hengelo is. Morskieft: ‘Stiekem vind ik gewoon dat we dat verplicht zijn aan onze kinderen, ik hoop dat het college, de gemeente en de basisscholen er ook zo in staan.’

Geacht college,

Voedselafkomst en -veiligheid zijn in deze tijd grote onderwerpen in onze maatschappij. Tegenwoordig heeft onze samenleving steeds meer moeite met sperzieboontjes uit Frankrijk in de supermarkt, zeker als het een seizoensgebonden groente is die op dat moment ook in Nederland groeit. Hetzelfde geldt voor dierlijke producten. De boerderijwinkels krijgen een steeds grotere klantenkring omdat men dan weet hoe de afkomst van deze dierlijke producten in elkaar zit.

Nu zien we meer en meer dat de afstand tussen mensen en de afkomst van voedsel steeds groter wordt. Steeds meer kinderen denken dat melk, vlees en eieren uit de supermarkt komen. En ook voor volwassenen is het niet altijd duidelijk. Ook zij denken soms dat de biefstuk van het varken komt en de karbonade van de koe. En als je in gesprek gaat met deze volwassenen dan is dat niet eens sarcastisch bedoeld. Ze weten het gewoonweg niet.

Afgelopen week zag ik op de social mediakanalen van de gemeente Hof van Twente dat men een ‘Week voor de gezonde jeugd’ heeft. Van 10 juni tot 10 juli (dus eigenlijk is het een ‘Maand voor de gezonde jeugd) gaan 35 schoolklassen van de basisscholen in de gemeente Hof van Twente op boerderijbezoek. 750 kinderen krijgen uitleg van een boer waar het eten vandaan komt. Vervolgens eindigt men met een proeverij, zodat kinderen ook direct proeven, ruiken en beleven hoe het werkt met ons voedsel. Deze ‘Week van de gezonde jeugd’ is een initiatief van de lokale boeren, HofPower en Team Agro NL.

Nu is de gemeente Hof van Twente grotendeels een plattelandsgemeente, dit in tegenstelling tot de gemeente Hengelo want wij zijn meer een stedelijke gemeente. Met zeer grote waarschijnlijkheid hebben de kinderen van onze basisscholen minder kennis van voedselafkomst dan de kinderen uit een plattelandsgemeente. Dus hier valt voor de basisscholen, de kinderen, de ouders en de gemeente nog het nodige aan winst te behalen.

CDA Hengelo is dan ook van mening dat dit een mooie toevoeging kan zijn voor onze kinderen van de basisschoolleeftijd om meer kennis te krijgen van waar het voedsel vandaan komt en ze ook zien dat boeren gek zijn met hun vee, goed voor ze zorgen en dat het allemaal niet zo negatief is zoals het tegenwoordig geschetst wordt.

Ook kinderen verdienen het om een verhaal van twee kanten te zien en te horen zodat ze daar zelf een weloverwogen mening over kunnen vormen. Daarbij kan dit volgens het CDA hangen onder de paraplu van WMO en Jeugdzorg om kinderen te begeleiden naar een gezondere levensstijl met meer besef van gezond eten en voedsel zonder toevoegingen. De gemeente wil WMO en Jeugdzorg dichter naar de inwoners van de gemeente Hengelo brengen en dit is volgens het CDA zo’n project waar de jeugd wordt gewezen op gezond voedsel zonder toevoegingen.

En mocht WMO en/of Jeugdzorg hier geen ruimte voor hebben, zou het wellicht ook onder de kindinclusie kunnen vallen. Met bijvoorbeeld het Baas boven Baas festival kan voedselveiligheid en -afkomst een mooi onderwerp zijn om van hieruit te bouwen naar meer bewustwording.

Navraag bij enkele scholen binnen onze gemeentegrenzen leert ons dat er geen gezamenlijk initiatief is zoals in de Hof van Twente, wel zijn er eigen initiatieven bij sommige scholen. Zo heeft een stedelijke basisschool bijvoorbeeld ook een project gehad over voedsel en wilden ze graag bij een boer op bezoek, maar in dat tijdsbestek is hen niet gelukt om een boer te vinden om met de school naartoe te gaan. Ook heb ik contact gezocht met Team Agro NL over dit project. Zij geven aan dat ze juist heel graag vooral bij stedelijke basisscholen dit verder uit willen zetten omdat de kennis van afkomst van dierlijke producten in de stedelijke gebieden gemiddeld gezien lager ligt dan bij de plattelandsgebieden.

Uiteraard gaat de gemeente Hengelo niet over de lesinhoud van de basisscholen en dat is ook de insteek niet van het CDA. Maar de gemeente zou dit aan kunnen bieden aan de scholen als gezamenlijk project.

Het CDA heeft daarom de volgende vragen voor u:

1. Bent u bekend met het initiatief van de gemeente Hof van Twente, HofPower en de lokale boeren?
  2. Zo nee, bent u bereid om bij de gemeente Hof van Twente en Team Agro NL te informeren over hoe dit is opgezet en uitgewerkt?
  3. Is het college voornemend om dit, als het een werkbare casus voor onze gemeente blijkt te zijn, in het kader van algemene gezondheid bij de jeugd op te pakken en te delen met de scholen?
  4. Heeft de gemeente Hengelo andere projecten lopen voor kinderen over voedselafkomst en -veiligheid?
  5. Wilt u de raad op de hoogte stellen van de uitkomst van het informeren van dit project.?

In afwachting op uw antwoord.

Hartelijke groeten,

Bernadette Morskieft, raadslid CDA Hengelo