Onlangs hebben wij in de gemeenteraad onze goedkeuring gegeven aan het nieuwe Integraal Huisvestingsplan Hengelo (IHP). Al jaren heeft de gemeente samen met schoolbesturen veel inspanning verricht om met een gedegen voorstel te komen voor het toekomstbestendig maken van onze schoolgebouwen. En dat is nu mooi gelukt wat ons betreft. Dit ambitieuze plan richt zich op de verbetering en verduurzaming van de onderwijsvoorzieningen in de stad. Het IHP is een strategische blauwdruk die de komende jaren zal dienen als leidraad voor investeringen in schoolgebouwen en andere onderwijs gerelateerde infrastructuur. Met dit IHP kunnen we, binnen gestelde financiële kaders, werk maken van het optimaliseren van onze schoolgebouwen zodat we goede, veilige en onderwijsvriendelijke schoolgebouwen voor onze kinderen kunnen creëren. Daarbij richten we ons in ieder geval op de periode tot 2030 en geven wij ook alvast een doorkijk naar de verdere toekomst in 2050.

Doelstellingen van het IHP 2024
Het Integraal Huisvestingsplan 2024 heeft een aantal belangrijke doelstellingen:

• Verduurzaming: Een van de belangrijkste speerpunten is de verduurzaming van de schoolgebouwen. Het doel is om alle onderwijsinstellingen uiteindelijk energie-neutraal te maken. Dit omvat maatregelen zoals het installeren van zonnepanelen, betere isolatie en het gebruik van energiezuinige installaties. Rijksdienst voor Ondernemend Nederland heeft op basis van het Bouwbesluit een programma voor eisen voor ‘Frisse Scholen’ opgesteld, waarmee schoolbesturen en gemeentes hun ambities voor binnenklimaat kunnen bepalen. Dit programma van eisen gaat uit van vijf pijlers, te weten energie, lucht, temperatuur, licht en geluid. Voor deze pijlers worden drie klassen onderscheiden, waarbij normen en grenswaarden worden aangeduid. De prestatie-eisen verschillen voor nieuwbouw- en renovatieprojecten. Klasse C is hiermee gelijk aan het Bouwbesluit, Klasse B wordt als ‘goed’ aangeduid en Klasse A wordt als ‘uitmuntend’ aangeduid. Met de investering die voor het IHP gedaan is kunnen we ‘Frisse Scholen’ Klasse B realiseren. Ook is het mogelijk om op onderdelen bewust te kiezen voor een andere klasse.
  • Toekomstbestendige gebouwen: De gemeente streeft ernaar om schoolgebouwen toekomstbestendig te maken door ze aan te passen aan de veranderende eisen van het onderwijs. Dit betekent flexibele leeromgevingen die zowel traditionele klassikale lessen als moderne digitale leermethodes ondersteunen.
  • Veiligheid en toegankelijkheid: Er wordt veel aandacht besteed aan de veiligheid en toegankelijkheid van de gebouwen. Dit houdt in dat alle scholen voldoen aan de nieuwste veiligheidsnormen en dat ze toegankelijk zijn voor alle leerlingen, inclusief die met een beperking.  De ontwikkeling van multifunctionaliteit van schoolgebouwen juichen wij toe. Temeer omdat zij een meer prominente positie zullen krijgen in de wijk en in de gemeenschap. Alles wat we doen, doen we samen en in goede harmonie wat weer de levendigheid in de samenleving ten goede komt.

Belangrijke Projecten en Investeringen
Een aantal concrete projecten zal de komende jaren worden uitgevoerd onder het IHP 2024:

• Renovatie van basisscholen: Verschillende basisscholen in Hengelo zullen een grondige renovatie ondergaan. Hierbij wordt niet alleen gekeken naar de bouwkundige staat van de gebouwen, maar ook naar de leeromgeving en faciliteiten.
  • Nieuwbouwprojecten: Voor enkele verouderde scholen is nieuwbouw gepland. Deze nieuwe gebouwen zullen worden ontworpen met oog voor duurzaamheid, functionaliteit en esthetiek.
  • Onderhoud en modernisering: Naast grote renovatie- en nieuwbouwprojecten wordt er ook geïnvesteerd in regulier onderhoud en de modernisering van bestaande faciliteiten, om zo de kwaliteit en veiligheid te waarborgen.

Samenwerking en Participatie
Het succes van het IHP 2024 is afhankelijk van nauwe samenwerking tussen de gemeente, schoolbesturen, ouders en andere betrokkenen. Er worden regelmatig bijeenkomsten georganiseerd waar belanghebbenden hun input kunnen geven en op de hoogte worden gehouden van de voortgang van de projecten. De gemeente Hengelo hecht veel waarde aan deze participatieve aanpak, omdat het zorgt voor draagvlak en betrokkenheid bij de uitvoering van het plan. En hiermee wordt rechtgedaan aan het CDA principe van gespreide verantwoordelijkheid.

Financiering
De realisatie van het IHP 2024 vraagt om aanzienlijke investeringen. De gemeente Hengelo heeft hiervoor een meerjarige financiële planning opgesteld, waarbij zowel gemeentelijke middelen als subsidies van het Rijk en de provincie worden ingezet. Door deze zorgvuldige financiële planning wil de gemeente ervoor zorgen dat de projecten binnen budget en op tijd worden afgerond.

Een Duurzame en Innovatieve Toekomst
Met het Integraal Huisvestingsplan 2024 zet Hengelo een belangrijke stap naar een duurzame en innovatieve toekomst voor haar onderwijsvoorzieningen. Door te investeren in moderne, veilige en energiezuinige schoolgebouwen, creëert de gemeente een optimale leeromgeving voor de volgende generatie leerlingen. Een leeromgeving die onlosmakelijk verbonden is met onze ambitie waarin wij gaan voor aantrekken, boeien en binden van jong talent en jonge gezinnen. Hierbij speelt het onderwijs niet alleen een essentiële rol, maar ligt zelfs aan de basis hiervan.

Nuri Akfidan, raadslid CDA Hengelo