Raadslid Nuri Akfidan stelt mondelinge vragen in de raadsvergadering van woensdag 9 oktober 2024 over de toename van jongeren zonder startkwalificatie in Hengelo.
Hieronder vindt u zijn vragen.
Recentelijk zijn er verontrustende cijfers naar buiten gebracht over de groeiende groep jongeren in Nederland die geen onderwijs volgt en de minimale startkwalificatie niet heeft behaald. Uit het landelijke onderzoek blijkt dat het aantal jongeren zonder startkwalificatie de afgelopen drie jaar met bijna 40 % is toegenomen, wat neerkomt op 50.000 extra jongeren die zich in een kwetsbare positie bevinden op de arbeidsmarkt.
Deze landelijke cijfers baren ons zorgen, ook met betrekking tot de situatie hier in Hengelo. Jongeren zonder startkwalificatie lopen een verhoogd risico op langdurige werkloosheid en kunnen mogelijk geen volwaardige rol in de maatschappij innemen. Dit kan niet alleen leiden tot individuele problemen, maar heeft ook gevolgen voor de economische en sociale samenhang binnen onze gemeente.
Met dat in gedachten heeft het CDA de volgende vragen aan het college:
- Heeft het college inzicht in het aantal jongeren in Hengelo dat momenteel geen startkwalificatie heeft behaald?
- Zo ja, kunnen deze cijfers worden vergeleken met de landelijke trend van een stijging van bijna 40 %?
- Welke maatregelen worden er momenteel genomen binnen de gemeente Hengelo om schooluitval te voorkomen en ervoor te zorgen dat jongeren hun startkwalificatie behalen?
- Zijn deze maatregelen in de afgelopen jaren aangepast in reactie op de toenemende cijfers van jongeren zonder startkwalificatie?
- Op welke manier wordt er in Hengelo samengewerkt met scholen, jeugdzorg, leerplichtambtenaren en andere instanties om deze jongeren te ondersteunen?
- Worden er ook preventieve programma's ingezet om vroegtijdige signalen van schooluitval te herkennen?
- Is het college bekend met de oorzaken die in Hengelo bijdragen aan het feit dat jongeren het onderwijs verlaten zonder startkwalificatie?
- Wat zijn volgens het college de belangrijkste knelpunten en hoe denkt het college deze aan te pakken?
- Zijn er mogelijkheden voor de gemeente om gerichte ondersteuning te bieden aan jongeren zonder startkwalificatie, bijvoorbeeld door middel van aanvullende scholingsprogramma’s, stages of samenwerkingen met lokale werkgevers?
- Zo ja, hoe worden deze mogelijkheden momenteel benut en zijn er plannen voor uitbreiding?
- Heeft het college aandacht voor de psychosociale factoren die mogelijk bijdragen aan schooluitval in Hengelo, zoals mentale gezondheid, thuissituatie of armoedeproblematiek?
- Welke rol speelt de gemeente in het bieden van bredere ondersteuning op deze vlakken?
- Zijn er concrete ambities of doelstellingen die het college heeft gesteld om het aantal jongeren zonder startkwalificatie in Hengelo te verminderen?
- Wat zijn de verwachte resultaten op de korte en lange termijn?
Wij hopen dat het college onze zorgen deelt over de toekomstperspectieven van deze jongeren en we zien graag een antwoord tegemoet waarin wordt uitgelegd hoe Hengelo deze kwestie aanpakt en welke mogelijkheden er zijn om de situatie te verbeteren.
Met vriendelijke groet,
Nuri Akfidan, CDA