De Twentekanaal-lijn door onze gemeente?

Op donderdag 13 juni was er een bijeenkomst over het goederenvervoer richting Duitsland oftewel de Noordtak in het gemeentehuis in Goor. In de krant en het Hofweekblad is opgeroepen om massaal naar het gemeentehuis te gaan om de uitleg van de overheid aan te horen. De grote belangstelling van de burgers laat zien dat dit onderwerp leeft in de Hof van Twente en dat burgers de overheid kritisch volgen en dat moet ook! 

Er zijn 4 varianten aan de inwoners gepresenteerd, waarbij 1 variant (de Twentekanaallijn) direct gevolgen zal hebben voor de kernen van Goor en Delden en het grondgebied van Markelo. Als voor deze variant wordt gekozen zullen er hoge schermen (4 meter) geplaatst worden in Goor en Delden met daarachter 7 meter hoge elektrische bovenleidingen om de treinen van stroom te voorzien.

Per dag kunnen er ca. 36 treinen over deze rails rijden, met uitschieters naar 45 a 50 treinen per dag, geregeld gevuld met gevaarlijke stoffen. De gevolgen voor de omwonenden zijn fors: naast de hoge schermen, masten, afname van de waarde van de woning, vermindering van het woonplezier en de toename van de overlast groeit ook het risico op ongelukken. Als een ongeluk met bijvoorbeeld een wagon gevuld met acrylonitril plaats vindt dan zijn de gevolgen niet te overzien. We hebben het kort geleden nog kunnen zien in België en de Verenigde Staten. Feit is, dat er naast de keuze voor een traject ook op 2 juli in de eerste kamer wordt besloten om het basisnet in te voeren.

Basisnet laat 3000 ketelwagens met gevaarlijke stoffen over de Twentekanaallijn toe, hetgeen vreemd is gezien de dichte bebouwing op het spoor in Goor en Delden. Ter vergelijking: over de dubbelspoorse Twentelijn (Deventer, Almelo, Hengelo) mogen er maar 1400 rijden.
Op politiek gebied zijn wij als fractie druk bezig om de kamerleden te overtuigen niet in te stemmen met de voor ons ongunstige variant. Het college neemt een duidelijk en helder standpunt in tegen de Twentekanaallijnvariant.

Wij als raadsleden proberen daar waar mogelijk dit onderwerp ter sprake te brengen en proberen ook raadsbreed een eenheid te vormen met de andere fracties om zoveel mogelijk druk uit te kunnen oefenen. Maar hier hebben wij ook de burgers voor nodig. Hoe meer zienswijzen en visies er bij het ministerie van verkeer binnenkomen, hoe beter het is. Dus klim in de pen en geef uw mening over het goederenvervoer over de Twentekanaallijn door aan de minister. Hoe groot de kans is dat voor de Twentekanaallijn wordt gekozen is niet goed in te schatten, maar het zal voor deze gemeente rampzalig zijn als deze plannen realiteit worden.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.