29 juni 2024

CDA in de bres voor gescheperde schaapskuddes

Er moet een betere financiële regeling komen voor het instandhouden van de gescheperde schaapskuddes, de traditionele schaapskudde met herder. Een door CDA en BBB opgestelde motie van deze strekking is met ruime meerderheid aangenomen door Provinciale Staten. Er was aanvankelijk een goede provinciale regeling, maar nadat die werd afgeschaft begonnen de problemen. Er is wel een nieuwe regeling, opgesteld buiten de schaapsherders om, maar die voldoet niet. Oplopende kosten hebben ertoe geleid dat inmiddels twee schaapskuddes zijn opgedoekt.

‘De schaapsherders hebben het zwaar. Niet alleen financieel, maar ze worstelen ook met de wolf die een bedreiging vormt voor hun schapen’, aldus CDA-Statenlid Klaas de Lange. ‘Iedereen is het ermee eens dat een schaapskudde de beste manier is om het heidelandschap te onderhouden, beter dan ronkende diesels. Daarom moeten we met de schaapsherders zelf in gesprek om langjarige afspraken met ze te maken, zodat de gescheperde schaapskuddes voor Overijssel behouden blijven.’

Gedeputeerde Maurits von Martels (Landbouw en Natuur) reageerde positief. ‘De signalen zijn ontvangen.’ Hij beloofde op korte termijn met de schaapsherders in gesprek te gaan over een financiële regeling waarmee ze uit de voeten kunnen.