10 oktober 2024

CDA stemt in met aanpak windturbines, maar wel met de nodige mitsen en maren

Een duivels dilemma. Zo omschrijft CDA-Statenlid Elske van der Mik de besluitvorming over de windturbines waarover zoveel onrust is ontstaan in Overijssel. Er waren eind september maar liefst 108 insprekers, meestal tegen de komst van windturbines. ‘Het komt er op neer dat eigenlijk niemand die molens in zijn achtertuin wil, of oprechte angst voelt dat met de komst van deze molens een groot deel van het woongenot in het gedrang komt. Misschien staat zelfs hun gezondheid wel op het spel.’

‘In ieder geval hebben we allemaal gemerkt dat de mentale gezondheid ook nu al bij verschillende insprekers zwaar onder druk staat. Het gesprek met de vrouw en haar meervoudig gehandicapte kind staat mij nog scherp op het netvlies - een jongen die van de meest simpele prikkels al zo van slag kan zijn dat hij de hele dag niet te benaderen is. Daar leven oprechte zorgen, en die kan ik ook niet wegnemen, ik kan alleen maar luisteren en meeleven.’

En tegelijk hebben we hier natuurlijk met z’n allen wel een opdracht te vervullen, zegt Van der Mik. ‘Of we het nu leuk vinden of niet, op dit moment hebben we de molens nodig om aan onze opgave te kunnen voldoen en om ook in de toekomst op een duurzame wijze energie te kunnen gebruiken en de aarde voor onze kinderen nog een beetje leefbaar te houden.’

Het is daarom dat de CDA-fractie voor de nadere uitwerking van Grip op wind heeft gestemd. Maar wel met de nodige mitsen en maren. Gedeputeerde Tijs de Bree zegde eerder al toe dat onderzoek wordt gedaan van de impact van de energietransitie op de leefbaarheid en het welbevinden van de inwoners. Ook deed hij al de toezegging dat lokaal eigenaarschap een prominent onderdeel van het vervolgproces gaat worden. Er was bij het CDA bezorgdheid of het recyclen van windturbines wel goed geregeld is. Daarvoor blijkt een goede landelijke regeling te zijn.

Doordat de provincie met Grip op wind van de ene op de andere dag de regie overnam van de gemeenten is het vertrouwen geschaad. CDA en D66 kwamen daarom met het verzoek aan Gedeputeerde Staten om alles in het werk te stellen om het vertrouwen tussen de provincie, de gemeentes en haar inwoners te herstellen.

‘Dit is in onze ogen een belangrijke voorwaarde om het vervolgproces en goede kans van slagen te geven’, aldus Van der Mik. ‘Duidelijkheid en transparantie. Waar ben je wel van en waar ook niet. En wanneer kun je er nog iets van vinden. Een voorspelbare overheid brengt rust en stabiliteit. Uiteindelijk is duidelijkheid krijgen belangrijker dan continu in onzekerheid verkeren, ook als die duidelijkheid inhoudt dat een windvoorstel toch doorgaat. Dat is wat ik heel veel insprekers ook heb horen zeggen.’  De motie werd met een ruime meerderheid aangenomen.

Een motie van het CDA om geen grote projecten meer uit te voeren langs het kanaal Almelo-De Haandrik uit te voeren werd in juli aangenomen door Provinciale Staten. Nu werd samen met BBB en anderen een motie ingediend om ruim 500 meter vanaf het bekende schade gebied compleet te vrijwaren van windturbines. Voor een straal van vier kilometer daaromheen worden extra bodemonderzoeken en nulmetingen geëist om daarmee een extra barrière en zekerheden in te bouwen als er toch plannen voor dit gebied zijn. De motie werd met algemene stemmen aangenomen.