Wind turbine with blue gray sky
27 september 2024

CDA vraagt én krijgt onderzoek naar impact energietransitie op leefbaarheid

Er komt een onderzoek naar de impact die het proces naar duurzame energieopwekking heeft gehad op de inwoners van Overijssel. Gedeputeerde Tijs de Bree zegde dit toe na een verzoek van CDA-Statenlid Elske van der Mik die in de commissie Energie en Milieu duidelijk maakte dat ze onder de indruk was geraakt van de emoties bij insprekers op het provinciale windbeleid. ‘We hebben hier huilende mensen zien inspreken. Ook was er een inspreker die opriep om onderzoek te doen naar het effect op de leefbaarheid in dorpen en kernen als daar windturbines komen. Dat lijkt me een goed idee’, aldus Van der Mik.

Wat haar betreft gaat het dan niet alleen om de laatste paar maanden, maar om het hele proces van de Regionale Energiestrategie (RES) vanaf de zomer van 2019. Gemeenten gingen actief op zoek naar locaties voor zonneparken en windturbines. ‘Dat zorgde voor onrust, met als gevolg gespleten dorpskernen en wijken waar voor- en tegenstanders elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen.’

De provincie trok afgelopen jaar met Grip op Wind de regie naar zich toe, wat voor nog meer onenigheid zorgde. Van der Mik: ‘Gemeenteraden voelden zich voor het blok gezet. Wethouders klopten bij ons als Statenleden aan met de vraag hoe we dit in hemelsnaam konden doen. Het was toch de bedoeling om samen op te trekken? Ondanks de vele bezoeken van onze gedeputeerden aan de gemeenteraden blijft wantrouwen de boventoon voeren. Hoe kunnen we dit geschade vertrouwen van de afgelopen vijf, zes jaar herstellen? Het CDA denkt daarbij aan meer helderheid bij de provincie en een actievere rol van de gemeenten in het vervolgproces voor de windturbines.’

Van der Mik pleit ook voor een proactieve rol van zowel provincie als de gemeenten om tenminste 50 procent lokaal eigendom te realiseren bij windturbines. ‘Als dat niet lukt, dan moet de initiatiefnemer dat duidelijk aangeven. Wij vinden dat nog te vrijblijvend en overwegen om in de vergadering van Provinciale Staten op 9 oktober een motie of amendement in te dienen om er meer druk op te zetten om die 50 procent te halen. We horen dat in sommige gebieden wel 75 procent of zelfs 100 procent lokaal eigendom mogelijk is.’