27 juli 2024

Energiek Hardenberg wil dat inwoners maximaal profiteren van eigen windenergie

In de toekomst wordt een groot deel van de windenergie binnen de provincie opgewekt in Hardenberg. Energiecoöperatie Energiek Hardenberg vervult daar een waardevolle rol in. Statenlid Elske van der Mik van CDA Overijssel, Statenleden Renate van der Velde en Sybren Stelpstra van de ChristenUnie en Hardenbergse raadsleden van ChristenUnie en CDA lieten zich bijpraten door voorzitter Jannes Janssen.

Provinciale Staten namen onlangs een motie aan om gemeenten die veel windenergie gaan opwekken extra te ondersteunen. Gemeenten als Hardenberg gaan een relatief groot deel van de lasten dragen. Dan is het niet meer dan redelijk dat er ook zoveel mogelijk lusten in Hardenberg en deze andere gemeenten terecht gaan komen.

Vanuit de Regionale Energie Strategie (RES) werd duidelijk dat de gemeente Hardenberg bovengemiddeld veel geschikte locaties heeft voor het plaatsen van windturbines. Janssen wijst erop dat het proces van definitief aanwijzen wel een samenspel moet zijn. ‘Als je over zo’n groot gebied beschikt, moet je ervoor waken dat niet je te veel tegelijk openstelt.’ Voor een energiecoöperatie is het niet mogelijk mee te doen op meerdere windenergieprojecten tegelijkertijd. ‘Dat is financieel niet mogelijk, maar ook niet qua menskracht.’

Janssen vertelt daarbij ook over grote commerciële partijen die minder zijn begaan met de lasten voor de lokale gemeenschap, maar vooral uit zijn op eigen gewin. In het verleden zijn deze ‘durfkapitalisten’ - zoals Janssen ze noemt- overheden te slim af geweest met diverse zonneparken: ‘Op de dag dat vergunningen werden gegeven voor percelen verkochten eigenaren de grond aan beleggingsmaatschappijen. Zo werd er in Hardenberg wel duurzame zonne-energie opgewekt, maar werd lokaal niet geprofiteerd van de opbrengst. Als er straks windmolens komen, dan willen we er wel zoveel mogelijk uit halen voor de samenleving.’

Om dat proces te ondersteunen doet Energiek Hardenberg een beroep op de verschillende overheden voor financiële ondersteuning en borgstelling. Het voortraject voor de bouw van een windturbine duurt zomaar zeven tot acht jaar. Er is dus lange tijd voorfinanciering nodig.

Een grote Zeeuwse coöperatie met tientallen jaren ervaring adviseert Energiek Hardenberg, maar daar hangt wel een prijskaartje aan. Vanuit het Energiefonds Overijssel kunnen energiecoöperaties wel (financiële) ondersteuning krijgen, maar dat is niet voldoende voor Energiek Hardenberg om mee te kunnen doen in tal van windprojecten.

Hardenberg houdt straks veel andere gemeenten uit de wind. Jannes Janssen roept de provincie daarom op over de brug te komen om Energiek Hardenberg en andere energiecoöperaties die te maken hebben met meerdere projecten tegelijk serieus te ondersteunen.