19 juli 2024

Gemeenten en provincie blijven samen zoeken naar opvangplekken asielzoekers

De provincie doet haar best om de gemeentebesturen te stimuleren en te helpen bij de opvang van asielzoekers, al is de kans groot dat de Spreidingswet wellicht weer wordt ingetrokken. CDA-Statenlid Elske van der Mik informeerde in de vergadering van Provinciale Staten of er nog wel voldoende bereidheid van de gemeenten is om naar opvangmogelijkheden te zoeken.

‘Enkele gemeenten lijken nu al hun zoektocht naar een geschikte opvanglocatie te hebben gestaakt en geen, of minder opvangplekken aan te bieden. De vraag naar opvangplekken is echter niet afgenomen, waardoor de druk bij welwillende gemeenten wellicht toeneemt’, aldus Van der Mik.

Volgens gedeputeerde Liesbeth Grijsen streven de Overijsselse gemeenten nog altijd naar een evenwichtige verdeling van de opvangplekken. Niet alleen voor asielzoekers, maar ook voor statushouders en Oekraïense vluchtelingen. De gemeenten hebben zich verplicht om voor 1 oktober met concrete plannen te komen.

De gedeputeerde bevestigde dat de gemeenten worstelen met de extra druk op de zorg, het onderwijs en de inburgering. ‘We zien dat in meerdere gemeenten. Extra versterking is nodig, maar dat is een taak voor de rijksoverheid. Wij lobbyen daarvoor als provincie en we doen ons best om samen met de gemeenten, het COA en de rijksoverheid een kwaliteitsslag te maken.’