30 mei 2024

‘Meer dan ooit werden wij ons bewust van gelijke kansen voor iedereen'

Het CDA vindt dat evenementen in principe voor iedereen toegankelijk moeten zijn. ‘Dat klinkt vanzelfsprekend, maar we weten allemaal wel dat dit niet altijd op het to do-lijstje van de organisatoren staat’, aldus CDA-Statenlid Elske van der Mik bij het vaststellen van de uitgangspunten voor het provinciale evenementenbeleid in de komende drie jaar.

Van der Mik zei daar wel begrip voor te hebben. ‘Simpelweg omdat ze zich niet realiseren dat een beetje aandacht en soms simpele aanpassingen ervoor kunnen zorgen dat een evenement ineens voor een veel breder publiek toegankelijk is geworden.’ Het was CDA-fractievoorzitter Rick Brink die daar telkens weer aandacht voor vroeg.

‘Rick was hierin altijd ons lichtend voorbeeld. Met hem in de buurt werd de spreekwoordelijke vinger altijd direct op de zere plek gelegd, en soms maakte een kleine aanpassing als het plaatsen van een loopplank of het weghalen van reclameborden het verschil of we wel of niet samen met Rick ergens aanwezig konden zijn.’

Rick Brink overleed op zaterdag 11 mei. Provinciale Staten herdachten hem woensdag in aanwezigheid van zijn familie. Commissaris van de Koning Andries Heidema sprak daarbij een in memoriam uit. ‘We missen hem vandaag.’ Heidema. Met zijn komst hier in de Statenzaal veranderde er iets. Meer dan ooit werden wij ons bewust van gelijke kansen voor iedereen.’

Kort voor zijn overlijden werkte Rick Brink samen met Margriet Leest van GroenLinks aan een amendement (aanvulling) op de uitgangspunten voor het evenementenbeleid waarmee organisatoren van door de provincie gesubsidieerde evenementen nadrukkelijk wordt verzocht om aandacht voor inclusie en toegankelijkheid. Het door GroenLinks, CDA en PvdA ingediende amendement werd met een ruime meerderheid aangenomen.