26 juni 2024

Perspectiefnota: incidentele uitgaven vaker omzetten in structureel geld

'Vandaag behandelen we de Perspectiefnota voor 2025. Perspectiefnota, daarin zit het woordje 'perspectief'. En perspectief, dat vind ik een mooi woord. Het betekend vergezicht, uitzicht, vooruitzicht of toekomst: vooruit kijken dus. Perspectief kan ook vertaald worden als een punt van waaruit iemand naar iets kijkt. Met deze Perspectiefnota hebben we kunnen lezen hoe het college van Gedeputeerde Staten naar 2025 kijkt. En gelukkig komt dat op veel vlakken overeen met hoe het CDA naar de toekomst kijkt. Op sommige vlakken is ons perspectief echter iets anders en daar zoom ik graag even wat verder op in.

Allereerst over de algemene financiën. We willen veel incidentele uitgaven graag omzetten naar structurele uitgaven, maar zien in deze Perspectiefnota nog weinig verandering in het lopende beleid, hooguit wat aanvullende (incidentele) accenten. Wij zijn daarom erg benieuwd naar het voorstel dat we hierover nog gaan krijgen vanuit GS hoe dit te doen.

Over incidentele gelden gesproken, maken wij ons ook nog zorgen over het Provinciaal Plan Landelijk Gebied (PPLG). Hiervoor komen nog twee jaar incidentele gelden binnen, maar met de nieuwe kabinetsplannen zijn die inkomsten daarna niet meer gegarandeerd. Hoe gaan we de komende twee jaar die incidentele gelden zo inzetten dat we er toch een structureel resultaat mee behalen? En hoe gaan we daarna verder? Wij zouden het zonde vinden als dit alles gaat leiden tot vertragingen, schijnoplossingen of teleurstellingen.

Een werkwijze die bij ons ook wat vraagtekens oproept is het alvast aanleggen van reserves terwijl over het beleid nog besloten moet worden, zoals bij de verdubbeling van het Anticiperend Grond Fonds (AGF). Principieel klinkt dit een beetje vreemd. Daarnaast is het CDA er nog niet zo zeker van dat de provincie meer middelen nodig heeft voor deze wijze van sturing op het grondbeleid. In het kader van gedeelde verantwoordelijkheid leggen wij het eigenaarschap graag zo laag mogelijk neer en hadden daarom liever gezien dat er nog gelden beschikbaar waren voor het ondersteunen van de vrijwillige ruilverkaveling.

Tegelijkertijd lijken we op het vlak van Cultuur & Sociaal dan weer totaal omgekeerd te werken. Daar gaan we werken aan een voorstel voor brede inclusie, maar hebben we geen gelden gereserveerd. Volgens mij dient het geen verdere uitleg dat inclusie voor onze fractie een onderwerp is dat ons na aan het hart gaat. Daarom dienen wij van harte de motie hierover van de PvdA  mede in.

En nu we het toch over Cultuur & Sociaal hebben, bij de bespreking in de commissie hebben wij onze zorgen geuit over gestegen lasten voor evenementen, over kleine, lokale musea die veelal in financieel zwaar weer verkeren en het gebrek aan beschikbaarheid van ruimte voor culturele makers. Ook hier dienen wij, met de PvdA en anderen, een motie over in.

Dit doet ons ook denken aan onze sociale organisaties. We zijn enorm blij met de gezamenlijke toezegging via gedeputeerde de Bree om breed in beeld te brengen wat het effect is van het op projectbasis verstrekken van subsidies op het kunnen borgen en benutten van kwaliteit en kennis van deze organisaties.

Tot slot is het CDA natuurlijk niet de enige fractie met perspectief. We zijn daarom blij dat we in gezamenlijkheid met vrijwel alle statenfracties een motie mogen indienen waarin we met elkaar richting de begroting op zoek gaan naar een goede besteding van de vrije ruimte zoals Gedeputeerde Staten die hebben aangegeven in deze Perspectiefnota.

Ik hoop hiermee in vogelvlucht ons perspectief te hebben kunnen schetsen, waarmee wij graag vooruitkijken naar een nog mooier Overijssel. En met het woordje 'vooruitkijken' zou ik graag willen eindigen. Om vooruit te kijken is het wijs om ook nog even achteruit te kijken en zaken die je in het verleden geleerd hebt mee te nemen. Wij hebben veel mogen leren van Rick Briink en een aantalvan de genoemde voorstellen zijn ook zeker nog zijn verdienste. Nu onze fractie in aantal weer compleet is zullen Klaas, Elske, Jacob, Wilfred en ik weer vooruitkijken op de weg die we samen met Rick ingeslagen zijn.'