27 september 2024

Eerste politiek café spits, interactief en gezellig

Dinsdag 24 september hield CDA – Ommen haar eerste politiek café in de Stadsbrouwerij aan het Kerkplein. We zijn heel tevreden over de opkomst en ook zeer content over de gesprekken en input die zo’n avond ons heeft opgeleverd.

Middels een aantal stellingen konden de aanwezigen reageren via hun smartphone of ze het met de stelling eens of oneens waren. Fietspaden, windmolens, woningsplitsing, padelbanen en winkelaanbod versus wonen in het centrum zijn enkele voorbeelden van de onderwerpen die aan bod kwamen. Omdat het publiek een mooie mix was van jong en oud gaf dit een heel gevarieerd beeld in de toelichting die de toehoorders gaven op zijn of haar mening. Zo scoorde bij jonge ouders de verkeersveiligheid in Ommen niet hoog en zien zij dagelijks veel gevaarlijke situaties op de weg als ze de kinderen naar school brengen, die zij graag verbeterd willen hebben. Daarnaast zien zij goede sportvoorzieningen als een must maar zijn ook realistisch dat grote investeringen wel kritisch bekeken moeten worden. Hoeveel mensen gaan gebruik maken van een bepaalde sport en is dat kostenplaatje haalbaar? De iets oudere aanwezigen maken zich meer zorgen over goede voorzieningen ten aanzien van seniorenwoningen. Van windmolens was niemand gecharmeerd maar ook daarin moet de politiek keuzes maken, sterker nog, krijgt ze min of meer opgelegd vanuit de provincie. Marinus Dunnewind, die de portefeuille Energietransitie beheert, legde uit hoe zo’n traject is opgezet en waar je tegenaan loopt als je geen gebieden aanwijst. In dat geval heeft de provincie vrij spel en heb je geen invloed op de locatie en projectontwikkelaar.

Was je verhinderd maar wil je wel graag een politiek café bijwonen schrijf dan de volgende datum in de agenda want CDA – Ommen wil halfjaarlijks een politiek café houden en de volgende staat gepland op 24 maart 2025.