27 mei 2024

Initiatief zonneparken Stobbenbroek van tafel

Naar aanleiding van de bevindingen van bureau Het Oversticht is het CDA Raalte van mening dat het initiatief voor de 3 zonnevelden rondom de Stobbenbroekweg van tafel moet.
Het initiatief rondom zonnevelden in het gebied Stobbenbroekweg en Hondemotsweg loopt al een aantal jaar. In eerste instantie 2 afzonderlijke initiatieven, later samengevoegd tot 1 initiatief met daarin 3 verschillende velden. Opgeteld een kleine 20 hectare zonneveld onder de naam Energielandgoed Raalte. Ruim een jaar geleden heeft het college een principeakkoord onder voorwaarden afgegeven voor dit initiatief. Eén van de voorwaarden was dat er iets gedaan moest worden met het advies van Bureau Het Oversticht, de stichting die door de Gemeente meestal ingeschakeld wordt om een beoordeling te doe op de inpassing in het landschap.
Vervolgens is er vanuit de provincie afgelopen zomer een besluit genomen dat er in de hele provincie een stop moet komen op nieuwe zonnevelden, alleen de velden die al in ver gevorderd stadium waren mochten door. Dit initiatief werd ook op last van de provincie een halt toe geroepen. Echter door een maas in de wet (technisch verhaal maar heeft te maken met de overgang per 1 januari 2024 naar de omgevingswet) is er rondom de kerst toch een manier gevonden om dit besluit te ontlopen en is er een vergunningsaanvraag bij de Gemeente neergelegd, en is de gemeente ook aanzet om met de procedure door te gaan.
Hierbij is ook bureau Het Oversticht opnieuw om een mening gevraagd over de landschappelijke inpasbaarheid van het plan. De letterlijke quote uit de conclusie van het rapport:
 “Concluderend zijn wij negatief over het voorliggende plan. Het zonnepark, bestaande uit drie
verschillende locaties, waarvan twee in hoge mate cultuurhistorisch landschappelijk gevoelig, gaat op de voorgestelde wijze het draagvlak van het landschap te boven. Het plan zet in op versterking van de
biodiversiteit, maar het aan te leggen landschappelijk raamwerk (droog en nat) voelt niet geheel in verhouding met de schaal van de parken en is ook niet overal passend bij de kenmerken van het specifieke deelgebied.
De beleving, de sfeer van het landschap, zal door drie zonneparken relatief dicht bij elkaar negatief worden beïnvloed.”

Als CDA zijn wij dan ook van mening dat het initiatief in ieder geval op 1 harde voorwaarde niet voldoet aan de gestelde voorwaarden zoals benoemd in het principe akkoord. In onze ogen is het college nu dan ook aan zet om het akkoord formeel in te trekken. We hebben hierover 23 mei schriftelijke vragen gesteld aan het college van B&W.