29 september 2024

Locatiestudie gemeentehuis Raalte - Raadsvergadering 26-09-2024

Raadsvergadering locatiestudie gemeentehuis- Woordvoering Jeroen Neimeijer

De beslispunten van vandaag:

  1. Kennis nemen van de locatiestudie voor het bouwen van een nieuw gemeentehuis, bij deze
  2. Een plek in de spoorzone dicht bij het station aan te wijzen als voorkeurslocatie: Daar zijn we het als CDA mee eens. Dit voorjaar hebben we de scenariostudie gehad met daarin de ramingen wat de verschillende scenario’s aan investeringen, zouden gaan kosten, en wat dan de bijbehorende exploitatie kosten zouden worden. hieruit kwam duidelijk naar voren dat financieel maar ook kwalitatief het meest interessant zou zijn om een nieuw gemeentehuis te bouwen op een andere locatie. Het verbouwen en het nieuw bouwen op de huidige locatie kwamen daar minder interessant uit. Als gemeenteraad hebben we toen ook de beslissing gemaakt om te kiezen voor deze goedkoopste en kwalitatief beste variant. Vervolgens is er dus een onderzoek gedaan naar wat die andere locatie zou kunnen worden. de resultaten hiervan liggen nu dus voor. en ook hieruit komt een goede voorkeursvariant uit. De locatie spoorzone dicht bij het station. Een in onze ogen een degelijk onderzoek waarbij vele aspecten zijn meegewogen. 
    De bereikbaarheid, natuurlijk voor onze inwoners, het ligt midden tussen Raalte centrum en Raalte Noord, zeker als we weten dat de uitbereidingsrichting wat betref woningbouw de nadruk zal krijgen op Raalte noord, ligt het mooi centraal. Ook voor een aantal buurtdorpen mooi centraal. Toch is de tendens dat de inwoners steeds minder vaak fysiek naar het gemeentehuis hoeven komen. De medewerkers daar en tegen zijn wel dagelijks en meerdere keren per week op het gemeentehuis. Daar willen we het ook goed voor doen. daarbij ij is het erg handig dat je dicht bij Openbaar vervoer zit. Zeker als je denkt aan de overleggen in de regio, bijvoorbeeld in Zwolle. In 10 minuten sta je in Zwolle bij het stadskantoor. 
    Ook het financiële aspect is hierin nogmaals meegenomen. Hierbij zie je, zoals ook bij de scenariostudie al naar voren kwam, met name de kosten van de tijdelijke huisvesting enorm doordrukken. Hier en daar wordt wel gesuggereerd dat je eventueel in etappes kun gaan slopen en bouwen, maar dat lijkt mij volstrekt onhaalbaar aangezien de infrastructuur zoals klimaatbeheersing en digitale systemen dan niet in de benen gehouden kunnen worden.
    Het onderzoek naar de algehele gebiedsontwikkeling van de spoorzone met daarbij de haalbaarheid voor de bouw van een nieuw gemeentehuis. 
  3. Dit is wat het CDA betreft de juiste volgorde. Uit de groeibeelden is de spoorzone al aangemerkt als potentieel voor kantoorplekken en gestapelde woningbouw. Door deze beslissing vandaag te nemen maken we dus ook direct een stap in de goede richten als we het hebben over de groeiambitie van Raalte.  

Reactie op het amendement
Het uitwerken van een plan B in de vorm van een QuickScan naar de haalbaarheid van vernieuwbouw op de huidige locatie, met ruimte voor woningbouw EN/OF nieuwbouw op een andere locatie dan de spoorzone….
De QuickScan is in mijn  ogen de scenariostudie die we afgelopen voorjaar hebben vastgesteld, het is haalbaar, maar een stuk duurder. 
En om nu een studie te gaan doen naar de haalbaarheid op nog weer een andere locatie, die uit het onderzoek duidelijk minder aantrekkelijk zijn vind ik echt zonde van de kostbare tijd van de medewerkers en zeker zonde van de kosten die er in gaan zitten. Je zou wel proces afspreken kunnen maken over hoe je verder gaat op het moment dat de gebiedsontwikkeling op de spoorzone toch niet uitpakt zoals wel nu verwachten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.