30 maart 2017

Omgevingsvisie, droom of realistisch?

Gemeenten moeten in 2018 een omgevingsvisie klaar hebben. Staphorst is daar ook volop mee bezig en wil deze visie al eind dit jaar, in 2017 vaststellen. Burgers, bedrijven en verschillende instanties praten mee en zo wordt onder leiding van een extern bureau een omgevingsvisie uitgewerkt. De omgevingsvisie gaat onder andere over onderwerpen als bereikbaarheid, groenvoorzieningen, woongelegenheid, bedrijvigheid en duurzaamheid. Maar ook sociale aspecten als omzien naar elkaar, ontmoeting, onderwijs, zorg en welzijn maken onderdeel uit van de omgevingsvisie. Kortom, waar willen we in de toekomst met Staphorst naar toe.

Als CDA vinden we het tijdstip waarop deze toekomstvisie wordt vastgesteld wat ongelukkig. Het is namelijk vlak voor de gemeenteraadsverkiezingen. De omgevingsvisie wordt vastgesteld door verschillende partijen, het wordt dus een compromisdocument. Op zich niks mis mee, maar partijen hebben dan hun eigen verkiezingsprogramma’s die ongetwijfeld zullen afwijken van de omgevingsvisie. Daarom hadden wij de vaststelling liever na de verkiezingen gehad.

Onderstaand de bijdrage van Jacob Spiker tijdens de behandeling in de raad van 28 maart:

U heeft ons gevraagd iets te vinden van het Sociaal-fysiek raamwerk Omgevingsvisie waarvoor een aantal participatiebijeenkomsten plaatsgevonden hebben. De een wat drukker bezocht dan de ander, maar al met al hebben een mooi aantal mensen naar gekeken en hun mening gegeven.

Dat betekent niet dat er veel nieuws naar voren is gekomen. Voor een groot deel is het bestaand beleid en plannen, die een plek moeten krijgen in de omgevingsvisie. Maar er zijn wel accenten gelegd die ons kunnen helpen met het opstellen van de omgevingsvisie. Het is mooi dat al die mensen tijd hebben vrijgemaakt om mee te denken over de toekomst van Staphorst.

Dat we een omgevingsvisie moeten opstellen staat vast. Maar lange termijn plannen worden vaak doorkruist door de actualiteit en politieke keuzes. Wij vinden het belangrijk dat dit ook zo gecommuniceerd wordt. Een burger die dit document leest, krijgt de indruk dat alles wat erin staat ook uitgevoerd wordt. De omgevingsvisie is een stip op de horizon is, geeft een richting aan waar Staphorst naar toe wil.

Het moet dan ook een ‘levend’ document worden, waarin nieuwe, afwijkende keuzes periodiek verwerkt worden. Als het goed is bereiken we met een omgevingsvisie dat er minder regels en minder beleidsplannen komen. Het moet in elk geval niet zo zijn, dat de omgevingsvisie leidend is voor het opstellen van nieuwe plannen en voor dubbelingen en dat er juist nieuwe regels bij komen, waar we dat juist terug willen dringen.

De CDA-fractie kan zich vinden in de drie genoemde thema’s:

  • Innovatieve plattelandeconomie

  • Gezonde en dynamische samenleving

  • De volgende slag

Per thema zijn een aantal punten benoemd. De meeste zijn understatements. Hoog arbeidsethos, lage werkloosheid, behouden de kwaliteiten van de maakindustrie en dat verrijken dat met een focus op innovatie… En onderwijs inzetten als middel om bedrijven te faciliteren.

Allemaal mooie termen waar we beleidsmatig als gemeentelijke overheid niet veel mee kunnen. Maar als we het hebben over verbreding van de economie met meer recreatie en toerisme en kleine bedrijven in vab’s hebben we wel mogelijkheden om daar beleid op te maken voor zover dat nog niet het geval is.

Werken aan huis en kleinschalige bedrijven in vrijkomende agrarische bebouwing: het zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn dat dit kan. Maar als daarvoor barrières zijn, moeten we dat oplossen. Wel goed om te omschrijven wat kleinschalig is, wat is de grens. Maar ook dan ook meteen een ruime overgangsperiode noemen waarbinnen uitgekeken moet worden naar vervangende locatie op een bedrijventerrein. Waar dan wel ruimte beschikbaar moet zijn. Dat staat ook genoemd en maakt onderdeel uit van een motie die eerder aangenomen is om in kaart te brengen waar we onze uitbreiding van bedrijventerreinen zien.

We zien een behoefte aan een mooier centrum en uitbreidingmogelijkheden voor de sport, goed dat hiervoor aandacht is. Ook wel een mooi punt of vooral bijzonder: we zoeken naar mogelijkheden voor de jeugd om samen te komen! Toch niet in plaats van een keet een jeugdhonk?  Wat het CDA betreft niet.

We geven ontwikkelmogelijkheden aan de landbouw en koesteren het landschap. Dat wordt als een majeur vraagstuk gezien. We denken dat dit wel meevalt. De ruilverkaveling is in een afrondende fase en dat is er één zonder natuurdoelen. Boeren krijgen daardoor de ruimte en moeten dat moet zo blijven zodat ze zich kunnen ontwikkelen. In de gemeente is de afgelopen jaren veel gedaan aan en voor het landschap, kijk maar in de Oldematen. Het is niet aan de orde daar nog meer ruimte voor vrij te maken.

Het belangrijkste onderwerp in de hele omgevingsvisie is woningbouw in De Slagen. Dat moet in alle drie de thema’s bovenaan komen te staan! Daarmee kunnen we als gemeente onze burgers faciliteren, geven we ze de mogelijkheid in eigen dorp te blijven wonen, geven we medewerkers van buiten Staphorst die werken bij Staphorster bedrijven, de mogelijkheid zich hier te vestigen. Geven we de detailhandel kansen doordat de bevolking kan blijven groeien en geven we scholen en verenigingen een impuls. Kortom, dit moet met stip bovenaan staan bij alle thema’s!

Wat het CDA betreft kunt u verder met het uitwerken van de omgevingsvisie. We vinden het belangrijk dat het ook echt een visie document wordt waar verschillende beleidsplannen bij elkaar komen. Het moet geen kapstok worden voor nieuwe regels. Een aantal kanttekeningen heb ik zojuist benoemd, we wachten nu de concept omgevingsvisie af en zullen die in de zomer beoordelen en afwegen in hoeverre we ermee in kunnen stemmen. We waarderen het enthousiasme van de wethouder en de organisatie, maar zijn zelf als CDA wat gematigd enthousiast. Het is zeker goed om na te denken over de toekomst, maar lange termijnplannen komen vaak niet uit.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.