28 september 2008

Aansluiting A28

Een nieuwe aansluiting op de A28 komt er wat het CDA betreft alleen dan wanneer de oprit Noord open blijft. Een amendement van de CDA fractie hiervoor werd door een grote meerderheid van de raad aangenomen. Een korte samenvatting van hoe wij tot dit besluit zijn gekomen.De weg naar dit besluit heeft jaren geduurd. Veel varianten zijn de revue gepasseerd, de ene goed maar niet haalbaar, de ander minder goed en niet gewenst. De CDA fractie heeft altijd gesteld dat een dermate grote investering en goede oplossing moet bieden voor de hele gemeente. Om die reden was enkele jaren geleden de eerste keuze van de gemeenteraad: een compleet nieuwe aansluiting bij de Gorterlaan met behoud van de op- en afrit in Staphorst Noord. Uiteindelijk bleek deze optie niet haalbaar omdat Rijkswaterstaat niet wenste mee te werken. Onze fractie heeft steeds volgehouden dat Noord open moet blijven. We hebben twee jaar geleden daarom een alternatief plan ingediend die een relatief kleine ingreep betrof aan de huidige oprit naar het zuiden met als doel verkeer uit Staphorst Zuid en de industrieterreinen dat richting Zwolle zou gaan niet meer via de stovonde te laten rijden. Ook deze oplossing bleek geen haalbare kaart. Inmiddels had het college een nieuwe variant voorbereid nabij de Krodhoeksweg. Een variant die beter is dan eerdere mogelijkheden, met name omdat nu een nieuw viaduct is gepland waarvan ook vrachtverkeer in twee richtingen gebruik kan maken. Onze fractie bleef echter een probleem houden met het sluiten van Noord. De kaarten waren echter al geschud: het voorstel zou door SGP en CU worden gesteund en dus worden aangenomen. De CDA fractie wilde de coalitiegenoten best wel steunen maar het was voor ons geen optie ons standpunt over Noord te laten varen. In de aanloop naar de besluitvorming hebben wij daarom overleg gevoerd met CDA statenleden en kamerleden. Uit die gesprekken bleek dat het openhouden van de oprit noord niet definitief onhaalbaar bleek. Uiteindelijk hebben we een amendement opgesteld dat erin voorziet dat de afrit noord gesloten wordt en de oprit nog minimaal 5 jaar na opening van de nieuwe aansluiting open blijft. Na die 5 jaar moet met Rijkswaterstaat geëvalueerd worden of deze oprit grote problemen veroorzaakt voor de doorstroming op de A28. Na een lange vergadering werd ons voorstel aangenomen door de fracties van CDA, SGP en CU.

Betoog CDA in de raadsvergadering van 23 september 2008:

Voorzitter,

Het gaat de CDA fractie te ver om te zeggen dat een nieuwe afslag aan de A28 weggegooid geld is. Het gaat de CDA fractie te ver om te zeggen dat het geen enkele oplossing op infrastructureel gebied geeft. Het is zo dat de verbeteringen die door deze nieuwe afslag komen slechts gedeeltelijk aan de oorspronkelijke doelstelling voldoen en dan noem ik het ontlasten van de ORW, de Gemeenteweg en de Stovonde. Als de nieuwe afslag wordt aangelegd lijkt het erop dat in de komende jaren onvoldoende geld beschikbaar is voor andere grote projecten is. Daarom de vraag aan de portefeuillehouder van financiën of hij mogelijkheden ziet om na de aanleg van de nieuwe aansluiting middelen beschikbaar te stellen voor het uitvoeren van de noodzakelijke infrastructuur?

Het voorstel

Voor ons ligt een voorstel voor een voorbereidingskrediet van 2 ton om de aansluiting op de A28 verder te laten uitwerken. Een randvoorwaarde is het beschikbaar stellen van een bedrag van maximaal 8 miljoen euro. Voor het aanpassen van de lokale infrastructuur wordt nog eens 1 miljoen euro uitgetrokken. Voor het CDA geldt dat bij overschrijding van het maximale bedrag van 8 miljoen het project stopt …..en dat het college niet met raadsvoorstellen komt voor extra investeringen. Het CDA verwacht dat het college deze toezegging in de beantwoording doet.

Het CDA heeft de afgelopen periode voortdurend kritische en opbouwende opmerkingen gemaakt bij alle voorstellen en tekeningen. Het resultaat is dat het voorstel nu een volwaardige aansluiting is inclusief een viaduct waar vrachtverkeer overheen mag. Dit in tegenstelling tot de voorgaande voorstellen die nog uitgingen van geen vrachtverkeer over het viaduct. Ook de verbindingsweg van de ORW naar de nieuwe op- en afrit richting Zwolle is nu in beeld. Ere wie ere toekomt.

Het CDA heeft van meet af aan gezegd dat de oprit noord moet blijven en vindt dat nog steeds.

Tijdens de commissievergadering in juni hebben wij gevraagd hierover nogmaals in gesprek te gaan met RWS. U heeft dit gedaan maar kreeg opnieuw een negatief antwoord. Onze fractie ziet niet in dat openhouden van Noord grote nadelige gevolgen heeft voor de verkeerssituatie op de A28 terwijl de voordelen voor Staphorst evident zijn. Wij handhaven daarom ons standpunt en stellen voor om de oprit Noord tot minimaal vijf jaar na voltooiing van de nieuwe aansluiting open te houden. Na vijf jaar wordt geëvalueerd met RWS of …en in hoeverre deze oprit een nadelig invloed heeft op de verkeersstromen op de A28 en om die reden alsnog moet worden gesloten. Intussen bestuderen Provinciale statenleden en de Tweede kamerleden Van Hijum en Koopmans op ons verzoek dit dossier en kijken wat mogelijk is. Minister Eurlings is inmiddels op de hoogte van de materie en we hopen op die manier toch een opening te krijgen.

Onder 1.5 van de argumenten staat nog steeds dat de gemeente Staphorst de voorbereiding en de uitvoering doet. In de commissie vergadering is gebleken dat over wie de uitvoering doet nog geen afspraken zijn gemaakt. Zijn er nadien hierover wel afspraken met RWS gemaakt? Kan de portefeuillehouder hier uitsluitsel over geven? U weet dat de CDA fractie geen voorstander is van werken aan de snelweg door de gemeente. RWS heeft veel……veel meer ervaring en kennis. Bovendien is RWS de wegbeheerder. Ook is het de bedoeling dat de werkzaamheden gelijktijdig met de verbreding van de A28 worden uitgevoerd. Mijn fractie is daarom een grote voorstander van uitvoering van het project door RWS. Als RWS uitvoering doet en de gemeente 8 miljoen beschikbaar stelt ligt de verantwoording bij RWS financiert zij eventuele onder- en overschrijdingen. De gemeente moet zijn vingers hier niet aan branden. Het CDA kiest voor zekerheid.

Ik wacht de beantwoording van het college af.

2e termijn

Steeds heeft de CDA fractie gezegd dat afslag noord open moet blijven. Dat vinden wij nog steeds.

De CDA fractie heeft de afgelopen tijd veel….heel veel….argumenten aangedragen waarom zij geen nieuwe afslag wil. Die ga ik die niet herhalen.

Door de vasthoudendheid van het CDA is nu een volwaardig viaduct in het project opgenomen. Hierdoor is wat mijn fractie betreft voor de prijs/kwaliteit verhouding in dit dossier het break-even point bijna bereikt. De CDA fractie zal alleen akkoord gaan met het collegevoorstel als het door ons in te dienen amendement een meerderheid behaalt.

Voorlezen en indienen van het amendement:

Punt 1 in genoemd voorgestelde besluit aan te vullen met:

waarbij de oprit Staphorst noord nog minimaal vijf jaar na volledige voltooiing van de nieuwe aansluiting op de A28 nabij de Krodhoeksweg in gebruik wordt gehouden. Na die vijf jaar wordt met Rijkswaterstaat geëvalueerd of en in hoeverre deze oprit een nadelig effect heeft op de verkeersdoorstroming en om die reden alsnog moet verdwijnen.

De uitvoering van een nieuwe aansluiting plaats te laten vinden onder de verantwoordelijkheid van Rijkswaterstaat. (als punt 4 in het voorgestelde besluit)

Klik hier voor het volledige amendement

artikel 26 september