27 april 2011

Accomodatie SC Rouveen

De CDA fractie vindt dat zo snel mogelijk begonnen moet worden met nieuwbouw voor SC Rouveen. Op korte termijn het hoognodige opknappen aan het huidige gebouw, maar vervolgens zo snel mogelijk nieuw bouwen.

Op verzoek van de coalitie is een werkgroep gevormd om de mogelijkheden te onderzoeken en de financiële consequenties daarvan in kaart te brengen voor het op orde brengen van de voetbal accomodatie van Sportclub Rouveen. Wij willen de werkgroep bedanken voor hun voortvarende aanpak en heldere resultaat. Het rapport begint met een understatement: de huidige accomodatie vertoont veel gebreken. We hebben dat als raad ook gezien. Een ander probleem is het gebrek aan voldoende kleedruimte.

De werkgroep heeft van het college de opdracht gekregen te kijken naar een oplossing voor de korte termijn en de lange termijn. Ze hebben daar een tussenvariant bij onderzocht: één voor de middenlange termijn. De werkgroep heeft vier opties bekeken, in het kort de reactie van het CDA op deze opties.

Optie A: de huidige accomodatie opknappen zodat die weer voldoet aan de minimale eisen. De opdracht van het college was een houdbaarheid van 10 jaar, de werkgroep schrijft maximaal  10 jaar. Een nuance verschil, maar wel belangrijk. Uitgaande van 10 jaar moet er een hoop gebeuren, en is eigenlijk weggegooid geld. Maximaal 10 jaar kan ook veel korter zijn en moet wat ons betreft ingekort worden naar maximaal 4 jaar. Wanneer we de keuze maken voor nieuwbouw, betekent dat voor de CDA fractie: het hoognodige opknappen, geen grote bedragen desinvesteren.

Optie B: de huidige accomodatie opknappen en uitbreiden. De werkgroep zet hier een houdbaarheid van 20 jaar bij, maar daar kunnen we over twisten. Het hangt er maar vanaf hoe dit opknappen en uitbreiden vormgegeven wordt. Met een beetje creativiteit  en  een iets hoger bedrag  kan dit vergelijkbaar met nieuwbouw worden. Dit  kan een aantrekkelijk zijn omdat een groot deel gedekt wordt uit onderhoudskosten. Maar al met al is dit een gekunstelde oplossing.

Optie C:  nieuwbouw op het huidige terrein. Het voordeel hiervan is dat het terrein er al is en er geen onzekerheid bestaat over de eventuele aankoop van nieuwe gronden, bezwaarschriften enz.  Er zal geen tijdsprobleem ontstaan door de zojuist genoemde factoren. Voordeel ten opzichte van de de vorige beide opties is hier sprake van volledige nieuwbouw.

Optie D: nieuwbouw op een andere locatie. De voordelen die van plan C zijn bij deze optie nadelen. Een voordeel kan de planologische invulling zijn, eventuele uitbreiding van woningbouw op het huidige terrein en alle voorzieningen geconcentreerd aan de overzijde van de weg. Maar of dit realistisch is valt te bezien, het zou wel eens erg lang kunnen duren.  Als deze structuurvisie binnen een jaar komt is dat prima en kunnen we bekijken of realisering op een andere locatie beter is. Maar vanwege aankoop van gronden en procedures zal dat waarschijnlijk veel te lang duren.

Het college vraagt de raad een keuze te maken uit de vier mogelijkheden. Het college kiest zelf voor A, opknappen.  Maar een keuze voor A betekent automatisch een keuze voor nieuwbouw, C of D. Nu of in de nabije toekomst. Wanneer we meteen de keuze maken voor nieuwbouw zal aan het huidige gebouw ook iets moeten gebeuren.  Het college geeft dat met haar keuze ook min of meer aan door in de structuurvisie die eraan komt,  te bezien wat de beste keuze op lange termijn is. Op zich niet zo’n rare gedachte omdat in de begroting op dit moment geen ruimte is. Maar wachten op de structuurvisie is opnieuw onzekerheid voor de voetbal. Hoe moeten we plan A dan uitvoeren?  Wel uitgaan van die eerder genoemde 10 jaar?  Dat wordt dan een aardige investering die we gewoon kwijt zijn. Wanneer we uitgaan van van optie A, dan moeten we daar meteen een termijn aan koppelen waarop C of D gerealiseerd moeten zijn.  Hoe eerder dat is, hoe minder we kwijt zijn voor A.

De vereniging is voorbije jaren voortdurend gegroeid en gezien de uitbreiding van Rouveen zal die groei zich blijven voortzetten waardoor het ruimte probleem alleen maar verder toe zal nemen. Langer wachten is niet verstandig en kunnen we in Rouveen niet uitleggen. Om de kosten in de hand te houden, is het goed een constructie te bedenken waarbij het voor de voetbal interessant is met zo weinig mogelijk middelen een accomodatie te realiseren. Het college heeft de werkgroep de opdracht meegegeven dat  zelfwerkzaamheid en eigen verantwoordelijkheid een belangrijke rol moeten spelen. Er wordt  een eigen bijdrage genoemd van 3% aangevuld met de inrichting van keuken en kantine. Door een percentage van de stichtingskosten bij de vereniging te leggen, worden ze gestimuleerd de kosten zo laag mogelijk te houden. Maar volgens mij zijn ze voldoende realistisch dat toch wel te doen...

Dan de financiën. In de begroting is op dit moment geen bedrag opgenomen voor dit project. Weliswaar staan ergens bedragen in een uitstelbare lijst van investeringen, maar daar schieten we nu niet zoveel mee op. Voor onderhoud zijn middelen beschikbaar, voor een structureel bedrag voor nieuwbouw nog niet. Dit is een boekhoudkundige invulling, maar gewoon rekenen zegt dat dit bedrag bovenop de toekomstige investering komt. Van groot belang is in de komende meerjarenbegroting ruimte te vinden voor de accomodatie in Rouveen.

De CDA fractie kiest voor optie C, dus nieuwbouw op de huidige locatie en wel uiterlijk aan te vangen  in 2014. Er zal dan nog wel enig onderhoud aan het oude pand gedaan moeten worden, maar dat moet zo minimaal mogelijk zijn.