25 januari 2012

Afkoppelen regenwater

Niek Gosker heeft in de raad van 24 januari gepleit voor een eerlijke verdeling van de subsidie voor afkoppelen van regenwater. In plaats van een ton beschikbaar te stellen voor 109 huishoudens stellen we voor aan alle huishoudens waar een gescheiden riool in de straat ligt een bijdrage van 300 euro beschikbaar te stellen. Dat is dan vooral voor het materiaal met de mogelijkheid voor bewoners de werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren. Het college komt binnenkort met een nieuw voorstel waarin de wensen van de raad worden verwerkt.

In Nederland (en ook daarbuiten) wordt volop ingezet op het afkoppelen van regenwater van het 'vuile' riool. Met het afkoppelen wordt de rioolzuiveringsinstallatie ontlast. Daarom hebben nieuwe wijken twee buizenstelsels om regenwater en afvalwater te scheiden, het gescheiden rioolstelsel. Het regenwater loopt bij dit stelsel rechtstreeks naar sloten en vijvers in de wijk en het afvalwater wordt afgevoerd naar een rioolwaterzuiveringsinstallatie.

In Staphorst worden in nieuwe wijken ook gescheiden riolen aangelegd, hetzelfde geldt voor straten die gerenoveerd worden. Nieuwe woningen moeten hemelwater al gescheiden afvoeren maar helaas zijn in de straten waar de afgelopen jaren een nieuw, gescheiden riool is aangelegd nagenoeg geen woningen aangesloten. Op zich wel begrijpelijk omdat bewoners dat zelf moeten betalen en er in hun ogen niet meer voor terug krijgen dan een bijdrage aan het algemeen belang. Dat wil niet zeggen dat het gescheiden riool daar voor niets ligt, het oppervlaktewater van de wegen zelf wordt wel gescheiden afgevoerd. Om toch een stap voorwaarts te maken heeft de gemeente voorgesteld om in een deel van Staphorst Noord waar momenteel straten worden opgeknapt, bewoners te vragen wel op het gescheiden riool aan te sluiten en de kosten (900 euro per aansluiting) hiervoor volledig te vergoeden. Een meerderheid van de raad vond dit niet correct ten opzichte van de bewoners die in het verleden ook konden afkoppelen maar dat geheel voor eigen rekening moesten doen. Daarom hebben CDA, SGP en Gemeentebelangen voorgesteld om per aansluiting 300 euro beschikbaar te stellen voor alle woningen waar een gescheiden riool ligt. Deze bewoners moeten dan wel de gelegenheid hebben de werkzaamheden zelf uit te voeren. Afkoppelen is op zich niet zo moeilijk, maar wel bewerkelijk. Door het werk helemaal of voor een deel zelf te doen, kan waarschijnlijk met die 300 euro worden volstaan. Omdat er niet meer dan 100 duizend euro beschikbaar is op dit moment en vanaf 2013 jaarlijks slechts 16 duizend euro, vinden we het rechtvaardig dat iedereen die het aangaat, hiervan kan profiteren.

Belangrijk om te weten:

Zonder maatregelen zal in de nabije toekomst de afvoer van ons riool naar Meppel overbelast raken en moet een nieuwe leiding aangelegd worden, waarschijnlijk naar Zwolle. Door in te zetten op afkoppelen kunnen we dat voorkomen. Op enig moment afkoppelen verplicht gesteld zal worden door de overheid. Afkoppelen is geen niet een doel op zichzelf; het dient andere doelen zoals het terugdringen dan wel voorkomen van wateroverlast of het verminderen van de belasting van de riolering.