25 oktober 2011

Afvalstoffeninzameling

De Rova is goed bezig. Dat de Rova gelden oneigenlijk gebruikt voor educatie hoort eigenlijk niet. Maar het CDA kan instemmen met het gebruik van de biobus die op Rovagas rijdt, kinderen van scholen ophaalt en hen vertrouwd maakt met het hergebruik van afvalstoffen.  Dat is positief …..en werken aan de toekomst.

Het CDA heeft eerder al laten weten niet gecharmeerd te zijn van het herinvoeren van de GFT container in het buitengebied. We hebben daarom een kleine enquête gehouden onder bewoners van het buitengebied. Elk eerste adres van  de kolom in het telefoonboek in het buitengebied  is door fractiewoordvoerder Niek Gosker gebeld met de  vraag of zij de groene container aan de weg gaan zetten bij herinvoering en daarbij verteld dat het ledigen gratis is. Het resultaat van dat mini onderzoek bij 20 adressen is dat 10% het nog niet weet, 10% blij is dat de container er weer komt en dat  80% de container niet aan de weg gaat zetten. Hieruit lijkt het dat er nog weinig draagvlak is voor het herinvoeren van de GFT container. Uiteindelijk heeft de raad een amendement aangenomen dat voordat herinvoering van de groene container in het buitengebied eerst een analyse op de aansluitadressen plaatsvindt en daarna een pilot zal worden gedaan. Die proef moet uitwijzen of het wel of niet verstandig is weer gft afval in het buitengebied op te halen.

Het gratis inleveren van grof tuinafval doet geen recht aan de vervuiler betaald. Juist dit inleveren is een goed aantoonbaar voorbeeld van de vervuiler betaald en waarom dit dan via een vastrechtverhoging of uit een reserve moet worden betaald ontgaat ons.

Inzameling van papier en het daarmee verminderen van papier in de grijze container is een goede oplossing. Toch moet er nog goed over nagedacht worden hoe we om moeten gaan met de huidige inzamelaars. Het domweg betalen aan verenigingen of scholen naar rato van wat nu wordt opgehaald is een korte termijn oplossing en het zomaar geld doneren zonder dat daar iets tegenover staat zal over enkele jaren niet meer begrepen worden door de raad of door de Rova. Hiervoor moet een meer duurzame oplossing gevonden worden. Hiermee is wel al ervaring opgedaan in andere gemeenten en de positieve ervaringen kunnen we hier ook toepassen.