27 januari 2008

Algemene beschouwingen begroting 2008

Algemene beschouwingen van de CDA fractie op de begroting 2008 van de gemeente StaphorstVoorwoord

Meneer de voorzitter, college en collega raadsleden,

Het afgelopen jaar is in bepaalde opzichten anders verlopen dan wij ons als raad hadden voorgesteld. Zo was er de wisseling van de wacht in de SGP fractie waar de heer Troost de plaats heeft ingenomen van de heer Hoeve. Kortgeleden werden we opgeschrikt door de ernstige ziekte van Partij van de Arbeid collega, de heer Van Lambalgen. Zijn plaats blijft voorlopig leeg. Vanaf deze plaats willen wij hem en zijn gezin alle kracht en sterkte toewensen in deze moeilijke periode en dat het zo mag zijn dat hij het raadswerk weer ter hand mag nemen.

Als raad en college worstelen we nog steeds met het dualisme, de één wat meer als de ander. De meerjarenvisie moet voordat deze is vastgesteld alweer geactualiseerd worden, moet dat wel of niet door een extern bureau, allemaal worstelingen waar we uiteindelijk consensus over moeten bereiken. Wat we wel gemeen hebben is dat we hier allemaal zitten voor het welzijn van de burgers. Laat duidelijk zijn dat onze eerste taak is: opkomen voor de belangen van onze inwoners. Die hebben er geen boodschap aan of we dat duaal doen of niet. Wij dienen het oog en oor van de samenleving te zijn en vanuit dat standpunt zullen we proberen daar in deze algemene beschouwingen invulling aan te geven.

Als fractie willen we dank brengen aan God die ons kracht en gezondheid heeft gegeven om ons werk te mogen doen voor alle inwoners van onze gemeente. Al deze inwoners hebben allemaal een eigen identiteit, eigen wensen en een eigen levensopvatting. Wanneer we allemaal met respect met elkaar om gaan en elkaar in de waarde laten, kunnen we op een goede manier in deze gemeente wonen, werken en samenwerken. Het CDA kiest voor een samenleving waarin respect, naastenliefde en verantwoordelijkheid centraal staan. Ons motto is daarom:

‘Samen werken, samen leven’

We spreken onze dank uit aan degenen die hebben meegewerkt aan de totstandkoming van de begroting en de beleidsnota’s. In grote lijn kunnen wij instemmen met de voorliggende begroting en programma. Ook los van deze begroting willen wij onze waardering en tevredenheid uitspreken over het college en ambtenaren apparaat. Daar opmerkingen en discussie vaak gaan over kleine onderdelen kan het zijn dat deze beschouwingen negatief overkomen maar zo zijn ze niet bedoeld. Het is een gevolg van praten over waar je het niet mee eens bent in plaats van over de overeenkomsten. De CDA fractie heeft enkele opmerkingen, vragen en voorstellen:


Algemeen bestuur en organisatie

Voorzitter,

Het college is volop bezig met het omschrijven van processen en het verbeteren van de kwaliteit. Vanuit de bevolking bereiken ons helaas nog weinig geluiden dat die kwaliteit echt verbeterd, al beseffen we ook wel dat een bestaand beeld niet zomaar veranderd. Dit beeld wordt onder andere veroorzaakt door de afdeling wijkbeheer. Een aantal jaren geleden hebben de wijkbeheerders hun intrede gedaan. Op zich denken wij dat wijkbeheer goed moet kunnen werken. We krijgen echter nogal eens de opmerking: doen de wijkbeheerders wel wat, het lijkt wel de wegenwacht zonder klanten, ze rijden rond maar er gebeurd niets. Deze opmerking is gechargeerd, maar moet wel serieus genomen worden. Willen we een goed werkend wijkbeheer hebben, dat zal deze afdeling efficiënt en no-nonsense moeten werken Bij wijkbeheer stellen wij ons voor dat de beheerders met een grote mate van zelfstandigheid kleine problemen in de wijken oplossen zonder dat er eerst een rapport van opgesteld moeten worden, werkoverleg plaats moet vinden en dat vervolgens het probleem wel of niet aangepakt wordt. Willen we uitstralen volop met kwaliteitsverbetering bezig te zijn, moeten we de gestelde doelen gaan halen. Transparant zijn naar de cliënten, dus aangeven hoeveel tijd een procedure in beslag neemt en vervolgens ervoor zorgen dat binnen die tijd een aanvraag of wat dan ook afgehandeld wordt. Ook wil het CDA voorstellen na te denken over het centraliseren van inkopen. Wij zo ervan overtuigd dat een gedreven inkoper zichzelf terug kan verdienen en tijd vrij kan maken op andere afdelingen. In het bedrijfsleven is het zeer gebruikelijk dat een afdeling inkoop alle inkopen voor het hele bedrijf verzorgd. Bij de gemeente zou dat naar ons idee ook een logische werkwijze zijn

Vanwege het verbeteren van kwaliteit, verschuiving van diensten van rijk naar gemeente enz. zien we het aantal fte’s telkens verder toenemen. Het CDA heeft daar in het verleden al regelmatig haar zorg over geuit, maar ook andere fracties hebben daar meerdere malen hun zorg over uitgesproken. Recentelijk nog in de kaderstellende vergadering. Meestal is de gevraagde formatie uitbreiding wel reëel en stemmen we daar ook mee in, maar het gaat ons om het totale personeelsbestand. Daar waar extra formatie nodig is, kunnen wij ons voorstellen dat er ook afdelingen zijn waar wel eens ruimte vrij komt. Met nadruk willen we dan ook verzoeken bij vertrek van personeel eerst grondig te onderzoeken of de betreffende formatie ook weer volledig moet worden ingevuld of eventueel intern kan worden opgelost.

De uitbreiding van 2¼ naar 3 wethouders kunnen wij ons op zich wel iets bij voorstellen. Echter omdat het altijd gevoelig ligt enerzijds te bezuinigen en anderzijds de eigen salarissen positief te corrigeren, stelt het CDA voor deze correctie in te voeren in de volgende raadsperiode. Politiek is dat naar ons idee correcter, je regelt dan een betere situatie voor je opvolgers. Ondertussen kan een goede onderbouwing gemaakt worden waaruit blijkt dat deze uitbreiding terecht is.

Openbare orde en veiligheid

De algemene uitkering voor maatschappelijke knelpunten als zorg, openbare orde en veiligheid, wijken, onderwijs, armoedebeleid, schuldhulpverlening en jeugd en gezin neemt toe. De gemeenten krijgen in 2008 een extra bedrag voor handhaving, hiervoor kunnen bijvoorbeeld wijkagenten en buurtconciërges aangesteld worden. Nu zijn we daar niet enthousiast over maar vinden wel dat het wel gebruikt moet worden voor orde en veiligheid dan wel handhaving. Voor openbare orde en veiligheid wordt echter in de begroting een lager bedrag opgenomen. Graag horen wij van het college of ze daarmee haar doelstellingen kan halen.

Het CDA heeft eerder al eens voorgesteld te onderzoeken of de brandweerkazerne en de gemeentewerf niet beter verplaatst kunnen worden. Dit riep nogal wat weerstand op, maar we zijn verheugd dat dit onderzoek inmiddels toch op de agenda staat en dat ook andere partijen niet langer onwelwillend tegenover een dergelijk onderzoek staan.

Economische zaken en landbouw

Bij het uitgeven van industrieterreinen wil de CDA fractie de clausule opgenomen hebben dat binnen een vastgestelde termijn gebouwd moet worden. Ook vinden wij dat van de gemeente gekochte grond niet doorverkocht mag worden aan derden. Graag horen wij van het college of dit voorkomt en zo ja hoe we dan reageren.

Op de landbouwenquête is een behoorlijke respons gekomen. Het is nu aan de agrariërs om te reageren. De CDA fractie is van mening dat wanneer we een gezond boerenklimaat in Staphorst willen houden, het noodzakelijk is om kavelconcentratie te realiseren. Verplichte landinrichting zal daarbij het instrument moeten zijn en de eerste signalen van de provincie zijn positief, wat ons tot tevredenheid stemt.

Verkeer, Openbare ruimte en Water

Het CDA heeft al jaren gehamerd op het actualiseren van bestemmingsplannen. U heeft ons meegedeeld dat de actualisatie op schema ligt, wij zijn daar content mee. Door actuele bestemmingsplannen zal de werkdruk verminderen mits niet te pas en te onpas een artikel 19 procedure opgestart wordt. De CDA fractie is van mening dat in geactualiseerde plannen, vrijstellingsprocedures tot een minimum beperkt moeten worden of liever nog de eerste paar jaar helemaal niet.

Het verkeerscirculatieplan laat op zich wachten. Het college heeft aangegeven dat dit na de beslissing over de op- en afritten A28 aan de orde komt. Dit duurt inmiddels al vrij lang en we zullen niet ontkennen dat wij daar ook een rol in gespeeld hebben. Toch vinden wij dat we vaart moeten maken met de ontsluiting van wijken en industrieterreinen. We bouwen een nieuwe wijk in Staphorst Zuid, maar nog steeds moet het vrachtverkeer van en naar industrieterrein De Baarge door een 30 km zone langs scholen en woonwijken. We zijn inmiddels ook bezig met het ontwikkelen van een industrieterrein ten Oosten van de spoorlijn. Het CDA wil in elk geval dat we voordat we dat terrein ontwikkelen ervoor zorgen dat de ontsluiting goed geregeld is. We zijn daarom ook blij dat het college de Achthoevenweg en de Gorterlaan in 2008 met voorrang zal aanpakken.

Onderwijs en Welzijn

Onze schoolgebouwen zijn voor en groot deel gemoderniseerd of zullen binnen afzienbare tijd gerenoveerd worden of vindt nieuwbouw plaats. Het CDA is verheugd met deze ontwikkelingen. Ook over de kwaliteit van het onderwijs hebben we over het algemeen niet te klagen. Ook het aanstellen van een vakleerkracht voor gymnastiek vinden wij een goede zaak. Het betreft geen uitbreiding van formatie, de eerste jaren verstrekt de gemeente een subsidie vanuit het zg. BOS impuls, vanaf 2011 dienen de schoolbesturen zelf zorg te dragen voor de bekostiging.

Het college stelt voor het schoolzwemmen af te schaffen. Wij zijn hier niet voor. Het leren zwemmen is wellicht geen kerntaak voor de gemeente, een groot aantal jongeren kan ook al zwemmen voordat het schoolzwemmen aan de orde is. Toch vinden wij het belangrijk dat alle kinderen leren zwemmen, ook degenen waarvan de ouders financieel moeite hebben hun kinderen naar zwemles te sturen. Naast het leren basis zwemmen is dit onderdeel van gymnastiek erg nuttig als uitbreiding van de zwemvaardigheid.

Sociale Zaken, Zorg en Burgerzaken

Er worden enkele bezuinigingen voorgesteld als extra last voor een kwetsbare groep in de samenleving. Zo wordt voorgesteld de kwijtschelding van afvalstoffen- en rioolheffing af te schaffen alsook de gehandicaptenkaart. De CDA fractie vindt dit niet acceptabel en gaat niet akkoord met deze bezuinigingen.

De voortang van de uitbreiding van de Berghorst stagneert . Het CDA is van mening dat de gemaakte afspraken met het Zand gestand gedaan moeten worden. De gemeente moet niet zwichten voor een tactische manoeuvre van het Zand om extra geld van de gemeente los te krijgen.

Sport, Cultuur, Recreatie en Toerisme

Het CDA is altijd tegen het onderbrengen van het dienstencentrum is de Berghorst geweest. We zijn dan ook verheugd dat het college nu alsnog gaat onderzoeken wat de beste oplossing voor een locatie van het dienstencentrum is. Voor onze fractie is in elk geval de afspraak, dat er eerst een nieuw dienstencentrum moet zijn voordat de oude verdwijnt, nog steeds belangrijk. De CDA fractie heeft vorig jaar gevraagd met het onderzoek naar een geschikte locatie een ook een situering nabij de sporthal te betrekken. Wij gaan ervan uit dat het college onze wens meeneemt in het onderzoek.

Volkshuisvesting, Ruimtelijke ordening en Milieu

Zeer recent stond in de krant dat de proef voor het inzamelen van kunststof en plastic in 21 gemeenten een succes was. Nog niet zo lang geleden is hiermee een proef uitgevoerd in Staphorst. Er is begonnen met inzamelen van plastic in 2002. De actie op zich was geslaagd er werd veel gebruik gemaakt van de mogelijkheid om plastic e.d. in te leveren. Helaas is die actie naar drie gestopt omdat bleek dat plastic toch verbrand werd. Intussen heeft de rijksoverheid met het bedrijfsleven overeenstemming bereikt en zal de Rova wellicht met het verzoek komen de gescheiden inzameling van plastic weer in te voeren. Op zich is onze fractie hier wel voor maar we hebben wel moeite met het jojo effect. Eerst moeten we onze burgers vertellen hoe nuttig het is afval zoveel mogelijk te scheiden, ze doen daar buiten verwachting aan mee en vervolgens zeggen we dat het niet langer nodig is. Ondertussen worden de plastic flacons weer volop met het restafval meegegeven en nu bestaat de kans dat we weer moeten uitleggen dat we toch weer gaan scheiden. Graag horen wij van het college hoe ze op een eventueel verzoek van de Rova zal reageren.

Het tijdig afhandelen van bouwvergunningen en bezwaarschriften is al jaren een probleem. De beoordeling van bouwaanvragen mag binnenkort waarschijnlijk overgelaten worden aan gespecialiseerde bureaus en de verwachting is dat dit de vergunning afgifte behoorlijk versneld. Door het uitbesteden wordt een enorme tijdwinst geboekt. Ofschoon wij altijd zeer terughoudend zijn bij het inhuren van externe bureaus, wil het CDA toch voorstellen dit te onderzoeken. Wij verwachten hiermee eindelijk een slag te kunnen maken met het versnellen van deze procedures. Het CDA stelt daarom voor dat het college onderzoekt wat de mogelijkheden van het uitbesteden van de beoordeling van bouwaanvragen zijn.

Uit een evaluatie is gebleken dat het doorberekenen van stedebouwkundige kosten op problemen stuit. In de commissie is met argumenten door het CDA een alternatief naar voren gebracht. De portefeuillehouder vindt echter dat de gemeente in deze de regie moet houden. De CDA fractie vindt dat argument onvoldoende steekhoudend en verzoekt deze aanzet tot kostenbesparing en minder ergernis voor de burger te onderzoeken. Wat het CDA betreft moet een aanvrager zelf kunnen kiezen met welk bureau hij in zee gaat.

Financiën

Het college stelt voor de OZB verhoging voor meerdere jaren vast te stellen. Onze fractie kan instemmen met de voorgestelde aanpassing voor 2008. We willen ons echter niet vastleggen op de jaren daarna, we zullen dat steeds van jaar tot jaar bekijken.

Tenslotte

Meneer de voorzitter,

Er is veel werk te doen en wij willen het college, de raad en het ambtelijk apparaat daarbij Gods onmisbare zegen toewensen voor het komende begrotingsjaar.

Dank u

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.