22 april 2009

Beter nadenken over verkeersmaatregelen

De CDA fractie is ongelukkig met het steeds weer aanpassen van verkeersmaatregelen. Nu moet de Kanlaan weer aangepast worden nadat de vreemde verspringingen niet veilig blijken te zijn. Dat hadden we vooraf ook wel kunnen bedenken.Als fractie vragen wij ons regelmatig af hoe het kan dat de verkeersadviescommissie maatregelen adviseert die enkele maanden later weer ongedaan gemaakt worden.  Deze verkeersadviescommissie kost de gemeente en dus de burger veel geld. Het CDA heeft eerder al gepleit voor meer praktijk mensen in deze commissie, helaas is hier tot nog toe geen gehoor aan gegeven. De situatie op de Kanlaan is een voorbeeld van onvoldoende nadenken over welke maatregelen getroffen moeten worden. Door verspringingen op het wegdek aan te brengen moest het verkeer afgeremd worden. Dat laatste is inderdaad het geval, maar ze blijken niet goed zichtbaar en leveren gevaarlijke situaties op. Het doel van meer veiligheid blijkt in de praktijk niet te werken. Dit was te verwachten, soortgelijke verspringingen waren ook al eens aangebracht op de Rijksparallelweg en zijn ook daar weer verwijderd. Ook is nu een versmalling aangebracht op Dekkersland, echter te smal voor landbouwverkeer, dit zal nu weer aangepast worden. Exact hetzelfde is eerder gebeurd op Geerligsland...

Feit is wel dat op de Kanlaan vaak veel te hard gereden wordt, in die zin heeft de verkeersadviescommissie gelijk dat er iets gedaan moest worden. Om dat te doorbreken zal een mentaliteitsverandering plaats moeten vinden bij de weggebruikers. Dat is volgens ons alleen mogelijk door meer te controleren. Om meer controles af te dwingen moet de inrichting van de weg echter wel aangepast worden. Daarvoor worden nu drempels aangelegd. Het CDA had in de plaats van drempels liever een gelijkvloerse sluis gezien. Verkeer op een drukke weg moet daardoor wel afremmen of zelfs stoppen omdat dan 2 voertuigen elkaar niet kunnen passeren. Verkeerssluizen zijn 'vriendelijker' voor de weggebruiker en hebben hetzelfde effect als drempels. Dat geldt zeker voor een doorgaande weg als de Kanlaan.



 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.