24 januari 2009

Bouwen en milieu

In de commissie grondgebied van januari is een concept programma bouwen en milieu behandeld. Een belangrijk punt daarbij is de handhaving. De burgemeester heeft daar ook in zijn nieuwjaarstoespraak over gesproken. Het CDA is al jaren van mening dat (betere) handhaving noodzakelijk is, maar wel op een rechtvaardige manier. Niet alleen kleine misstanden aanpakken, maar vooral beginnen met de grote.

In het concept programma wordt gesproken over verder professionaliseren en in de nieuwjaarstoespraak van de burgemeester hebben we gehoord dat gedogen afgelopen is en dat er gehandhaafd gaat worden. De CDA fractie ondersteunt deze doelstellingen. Het staat overigens ook in ons CDA programma. Een voorwaarde is wel dat dit gebeurd binnen de grenzen van de begroting. Wij vragen ons af of de doelstellingen allemaal binnen deze grenzen gehaald kunnen worden. Immers veel en uitgebreide controles kosten veel tijd en geld.

In het rapport wordt gemeld dat het aantal incidenten wat betreft de sterkte van constructies van bouwerken zeer klein is. Vervolgens wordt gezegd dat in het jaar 2009 meer aandacht aan de constructieve toetsing wordt besteed. Dit is volgens ons niet logisch en lijkt een beetje op verspilling van werkuren en middelen. Voorgesteld wordt 125 bouwplannen te beoordelen. Wat de CDA fractie betreft wordt dit aantal teruggebracht. Om binnen de begroting te blijven stelt het CDA voor om de bezoekfrequentie milieuhandhaving aan te passen aan de binnen de begroting aanwezig zijnde te besteden uren. Dit voorstel is overigens niet nieuw, ook in voorgaande jaren is hier door de CDA fractie voor gepleit. In de praktijk zal blijken dat bij een stringentere handhaving met een lagere bezoekfrequentie kan worden gewerkt. Belangrijk is duidelijkheid: als iets niet kan of mag, dan meteen, bij voorkeur in een vroegtijdig stadium ingrijpen. Daarbij is het van belang dat met name grote overtredingen snel en doeltreffend worden bestreden. Kleine overtreders zullen vervolgens ook meer begrip tonen wanneer ook zij worden gewezen op handelingen die niet door de beugel kunnen.