03 oktober 2009

CDA krijgt gelijk met ketenbeleid

Het ketenbeleid in Staphorst is op een aantal onderdelen aangepast. Bij de invoering van het beleid heeft de CDA fractie al gesteld dat een aantal gedetailleerde regels zoals een plafondhoogte van 2.60m, het registreren van bezoekers enz niet reëel en niet wenselijk is. Het CDA heeft daarom twee jaar geleden niet ingestemd met het ketenbeleid. Wij hebben ons altijd op het standpunt gesteld dat grote, commercieel opererende keten moeten worden aangepakt en dat kleine groepen jongeren gewoon zonder allerlei regels bij elkaar moeten kunnen komen. De verantwoordlijkheid daarvoor ligt bij eigenaren, ouders en de jongeren zelf. In de praktijk is gebleken dat het CDA standpunt juist was en is het beleid zodanig bijgesteld dat er eigenlijk niet zo heel veel meer over is van het ketenbeleid. Winst is wel dat er over gesproken is en dat eigenaren, beheerders en bezoekers zich meer bewust zijn geworden van hun verantwoordelijkheid en de risico's.Enkele belangrijke wijzigingen in het beleid:

Maximum plafond hoogte is naar beneden bijgesteld
Groepen van minder dan 16 personen worden niet langer als keet beschouwd maar als een verlengde huiskamer
Registratie van bezoekers is niet langer verplicht

De CDA bijdrage tijdens de raadsvergadering:

Vanaf het begin heeft de CDA fractie moeite gehad met het vaststellen van allerlei gedetailleerde regels voor keten. Steeds hebben wij gezegd dat commercieel opererende keten met grote bezoekersaantallen moeten worden aangepakt. Wanneer kleine groepjes jongeren bij elkaar komen is dat geen enkel probleem.

Wanneer overlast wordt veroorzaakt of de wet met voeten wordt getreden, moet er uiteraard ingegrepen worden. Overlast wordt echter nauwelijks ervaren, zonder keten zou dat wel eens anders kunnen zijn.

Ondertussen is gebleken dat wanneer de vastgestelde regels strikt worden toegepast, nagenoeg alle keten moeten sluiten. Wij hebben dat twee jaar geleden voorspelt. Strikt hanteren van minimale hoogtes en een maximaal aantal bezoekers hebben we genoemd als niet reëel en niet handhaafbaar, tenzij het de bedoeling zou zijn om alle keten te sluiten. Dat is in elk geval niet onze bedoeling en ook niet van het college.

Enkele belangrijke wijzigingen die het college voorstelt zijn versoepeling van de minimale hoogte en het aantal bezoekers.

Wanneer we de controlebevindingen bekijken, kunnen we concluderen dat met de voorgestelde wijzigingen van alle gecontroleerde keten er slechts 2 overblijven als met meer bezoekers dan volgens de regels is toegestaan. De overige gecontroleerde keten hebben allemaal maximaal 15 bezoekers en daarvan stelt u nu voor, dit als een verlengde huiskamer te beschouwen.

Wij juichen deze aanpassingen toe, maar blijven erbij dat het geen probleem is wanneer kleine groepen jongeren bij elkaar komen zonder dat ze zich moeten registreren, cursussen moeten volgen of wat dan ook. De verantwoordelijkheid ligt bij eigenaren, bezoekers en hun ouders. Het is goed hen te wijzen op die verantwoordelijkheid en de eventuele risico’s die ze lopen.

Het college stelt voor een paar regels te schrappen of te wijzigen. Het CDA kan daarmee instemmen maar we blijven tegen de gedetailleerde en nu versoepelde, regels zoals we dat ook bij de invoering hebben gezegd