30 januari 2008

CDA Staphorst krijgt haar zin maar is niet tevreden

Tijdens de discussie over de beleidsnotitie open plekken heeft het CDA na een jaar haar zin gekregen. Toch is de fractie ontevreden over het besluit. Wat is er aan de hand? Vorig jaar is de notitie open plekken vastgesteld. In deze notitie is vastgelegd onder welke strikte voorwaarden eventuele nieuwbouw langs de streek mogelijk is. Een discussiepunt was de open ruimtes vooraan de streek, zeg maar de boomgaarden voor het eerste huis. Wanneer die kavels voldoen aan de afmetingen en er minder dan 4 huizen achter elkaar staan en ook aan allerlei andere omschreven voorwaarden voldoen, komen die locaties in aanmerking komen voor bebouwing. Het CDA had hier moeite mee en wilde deze gaarden eigenlijk vrijhouden van bebouwing. Hiervoor was geen steun van andere fracties. Bij de SGP was een beetje steun van één fractielid, maar hij kon zijn fractie niet overtuigen. Dus bij de vaststelling van de notitie is besloten dat indien aan alle voorwaarden wordt voldaan nieuwbouw vooraan de streek mogelijk moet zijn. Nu, januari 2008, zijn een paar kleine wijzigingen in stemming gebracht. Vooraf ging het gerucht dat de SGP met een wijzigings voorstel zou komen om bebouwing direct aan de streek niet langer toe te staan. Nota bene datgene wat het CDA bij vaststelling van de notitie wilde. In eerste instantie melde woordvoerder Den Ouden dat de SGP een wijziginsvoorstel had overwogen maar hiervan had afgezien omdat geen meerderheid mogelijk leek. Nadat oppositie partij GB/VVD informeel aan Den Ouden melde hun voorstel te steunen kwam de SGP alsnog met het wijzigingsvoorstel. Dit kreeg de steun van de oppositie: GB/VVD en PvdA. Het CDA (en ook de CU) was dus tegen terwijl het eigenlijk een voorstel van ons was.

Waarom? Omdat wij vinden dat een belangrijk besluit dat nog maar zeer kort van kracht is en door een grote meerderheid is goedgekeurd, niet binnen een jaar alweer teruggedraaid kan worden. Er zijn al aanvragen in behandeling, mogelijk zelfs toegestaan. Hoe kunnen we nu verkopen aan een nieuwe aanvrager dat het niet meer mag terwijl zijn buurman wel mag bouwen op een soortgelijke kavel.

Kortom: het CDA voorstel van een jaar geleden is nu zonder de steun van het CDA aangenomen...