25 januari 2009

Centrum voor Jeugd en Gezin

Staphorst is volop bezig met de voorbereiding voor het oprichten van een Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG). Het CDA vindt dat daarbij moet worden voldaan aan de eisen die de minister stelt. Laten we vooral niet op de zaken vooruit lopen en meer geld uitgeven dat we hiervoor van het rijk ontvangen

Het Centrum Jeugd & Gezin in het kort:

Alle informatie over opgroeien en opvoeden herkenbaar dichtbij in de eigen leefomgeving. De juiste hulp door tijdige signalering en snelle begeleiding. Effectieve en kwalitatief goede methoden voor alle vragen en problemen op het terrein van opgroeien en opvoeden. Eén gezin, één plan voor gezinnen met meervoudige problemen. Ondersteunend naar beroepskrachten in innovatie en verbetering

Elke gemeente is verplicht een CJG op te zetten. Kleine(re) gemeenten kunnen ervoor kiezen hiervoor regionaal samen te werken. Eind 2011 is er een landelijk dekkend netwerk van CJG's.

Voor een CJG is een basismodel opgesteld, dat wettelijk wordt vastgelegd. Een CJG biedt ondersteuning bij opgroeien en opvoeden, zoals staat omschreven in de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Elke gemeente geeft vorm aan de 5 functies van het preventieve jeugdbeleid uit de Wmo:

informatie en advies signalering verwijzen naar het totale lokale en regionale hulpaanbod licht pedagogische hulp coördinatie van zorg

Gemeenten zijn verplicht het consultatiebureau en de jeugdarts in de structuur van het CJG op te nemen. Zij moeten ook zorgen voor een schakel met bureau Jeugdzorg en met de zorg- en adviesteams.

De gemeente is verantwoordelijk voor sluitende samenwerkingsafspraken tussen de instanties die samenwerken in een CJG:

de jeugdgezondheidszorg: consultatiebureaus, GGD opvoedondersteuning gezinscoaching delen van maatschappelijk werk een voorpost van de Bureaus Jeugdzorg

Elke gemeente krijgt geld uit de Brede doeluitkering (BDU) om een CJG te realiseren. Tot en met 2011 ontvangt elke gemeente automatisch het bedrag waar zij recht op heeft.

Moet er een gebouw gerealiseerd worden?

Een CJG moet worden opgezet als een netwerkorganisatie waarin alle betrokken organisaties hun diensten in samenhang aanbieden. Als het fysiek bundelen van functies in een Centrum voor Jeugd en Gezin een inhoudelijke meerwaarde heeft, is een gemeente vrij om daar budget voor te reserveren. Er kan bijvoorbeeld gekozen worden om gebruik te maken van een pand waarin al een consultatiebureau of een jeugdarts is gevestigd.

Hoe ver moeten we in Staphorst gaan?
De CDA fractie vindt dat we dat moeten doen wat de minister ons voorschrijft. Wij zien het nut en belang van een CJG wel in, maar eigenlijk is het de wereld op zijn kop. Omdat instanties vaak langs elkaar werken en hulpzoekenden van het kastje naar de muur worden gestuurd, wordt een nieuwe instelling opgericht om dat tegen te gaan. Er gaan ook al geluiden op, ook vanuit Den Haag, voor de terugkeer van de wijkzuster. En dat is nu precies de essentie van het geheel. Ken je klanten! De wijkverpleger weet over het algemeen wat er speelt en wat er leeft. Grote en logge organities weten dat niet, kunnen dat ook niet weten. Een coördinator Jeugd en Gezin moet dat ondervangen. De gemeente moet een Centrum van Jeugd en gezin inrichten naar de wensen van de inwoners. Daarvoor hoeft wat het CDA betreft geen gebouw gerealiseerd te worden, een laagdrempelige locatie voor een coördinator moet in eerste instantie voldoende zijn, bij voorkeur binnen een bestaand pand. Dat kan wellicht in het Carinova (Groene Kruis) gebouw. Uiteraard is het van wezenlijk belang dat organisaties bereid zijn gegevens uit te wisselen en in voorkomende gevallen de regie uit handen te geven. Een belangrijk rol is daarbij weggelegd voor de coördinator CJG die inzicht moet hebben/krijgen in de problemen op het gebied van jeugd en gezin in Staphorst, een grote uitdaging. Voordat we groot inzetten is het van belang hoeveel 'problemen' we in Staphorst hebben. Kortom: De CDA fractie kiest ervoor in eerste instantie sober te starten en vervolgens te kijken wat de meerwaarde is en of eventuele uitbreiding gewenst is.