27 oktober 2011

Centrum voor Jeugd en Gezin, de verbindende schakel

Uiterlijk eind 2011 moet iedere gemeente een Centrum voor Jeugd en gezin hebben. Het doel van dit ‘centrum’ is het tegengaan van versnippering van hulp en zorg. Uitgangspunt is dat ieder kind en jongere veilig, gezond en evenwichtig op kan groeien.

Vanaf het begin heeft het CDA over het Centrum voor Jeugd en Gezin gezegd dat de doelstelling ons bevalt maar dat we twijfels hebben over de invulling en de financiering. In het coalitie akkoord hebben we afgesproken dat we binnen het rijksbudget moeten blijven, de CDA fractie koestert die afspraak. In 2010 circuleerden bedragen van meer dan 7 ton voor deze instelling, nu wordt het op een andere manier georganiseerd en komen we op 380 duizend euro. Van de Rijksoverheid wordt hiervoor 390 duizend beschikbaar gesteld, keurig binnen de financiële kaders dus.

De begroting 2012 voor het CJG is ingedeeld in een uniform deel en een maatwerk deel. Het maatwerkgedeelte gaat het grootste deel naar de zorgteams binnen de basisscholen. Wij denken dat basisscholen blij kunnen zijn met deze invulling en hebben uit die hoek ook instemmende geluiden gehoord. Want de belangrijkste uitgangspunten: geen kind tussen wal en schip + één probleemeigenaar, komen sterk naar voren. Er wordt vanuit het gemeentehuis (waar de regie zit) naar gestreefd om 4 keer per jaar op een school het zorgteam bij elkaar te roepen. Daarin hoeft niet iedere keer iedereen aanwezig te zijn. Dit team kan bestaan uit verschillende afgevaardigden: een Intern Begeleider (altijd), ouders (altijd), leerplichtambtenaar (evt.), maatschappelijk werk (evt.), Schoolbegeleidingsdienst (evt.), Bureau Jeugdzorg (evt.). Het gevaar hierbij is dat het gemakkelijk kan lijken om iedereen erbij te roepen om een probleemgeval te bespreken, maar we moeten er voor zorgen dat er niet overgecommuniceerd gaat worden. Omdat er altijd een probleemeigenaar bij is, zullen scholen altijd een terugkoppeling krijgen. Vanuit de scholen is hier steeds op gehamerd, dus wat dat betreft een stap voorwaarts. Punt van aandacht is wel de responstijd: binnen 3 werkdagen zal een afspraak gemaakt worden met ouders en/of jongere. Binnen drie dagen kan ook binnen één of twee dagen zijn, maar drie dagen is wel het maximum, immers we willen met het CJG snellere en kortere lijnen.

Wat betreft de totale begroting CJG, deze blijft binnen de doeluitkering van het Rijk. Maar kijken we naar het maatwerkdeel, dan zitten daar behoorlijk wat schattingen in van het aantal uren dat besteed gaat worden. Er worden prestatie-afspraken gemaakt met alle uitvoerende partijen, maar dat neemt niet weg dat het aantal uren een schatting is. We zullen dus heel goed de vinger aan de pols moeten houden dat er niet fors meer uren besteed gaan worden dan begroot.

Voor de telefonische bereikbaarheid wordt een deal gemaakt met Carinova, een goede keuze. In de notitie staat staat dat buiten kantooruren de telefoon beantwoord wordt door Zorgcentrale Nederland. Een bereikbaarheid van 24 uur per dag lijkt echter een beetje erg veel van het goede en vinden we geen noodzaak.

Er ligt nu een startnotitie die een aanvaardbare invulling is van de wettelijke verplichting. De CDA fractie kan van harte instemmen met deze startnotitie om tot een goede invulling van het CJG te komen. Geen duur gebouw met uitgebreide bezetting, maar een netwerkorganisatie die er toe bij moet dragen dat geen kinderen tussen de wal en schip raken en een betere coördinatie van hulpverlening wordt bewerkstelligd.

Klik hier voor de startnotitie