02 april 2008

De brandweer, hoe nu verder?

Er is de laatste tijd veel te doen om de brandweer. Vanuit het rijk wordt min of meer opgedragen over te gaan tot veiligheidsregio's. Veel discussie en onvrede bij korps, bevolking en politiek. Ondertussen gaat het eigenlijk nog om één belangrijk onderwerp: komt de Staphorster brandweercommandant in dienst van de regio of blijft hij in dienst van de gemeente. De hele 'reorganisatie' brengt vooral veel emotie met zich mee. Om een juiste beslissing te nemen moeten emoties echter uitgeschakeld worden. Feit is dat de veiligheidsregio er komt. Volgens de huidige voorstellen blijft het lokale brandweerkorps volledig bestaan en zullen de taken nagenoeg hetzelfde blijven. De commandant zal echter in toenemende mate werkzaamheden voor de regio gaan verrichten. voorgesteld wordt de commandant in regionale dienst te nemen en vervolgens terug te detacheren naar de gemeente. Zijn werkplek blijft dan ook in Staphorst. De brandweer in Staphorst wil dat echter graag omdraaien, dus de commandant in Staphorster dienst houden en vervolgens voor een deel aan de regio detacheren. Feit is ook dat de voorstellen die er voor de korpsen in onze regio zijn gedaan voor de minister onvoldoende zijn om de beschikbare subsidie uit te keren. De veiligheidsregio met onze burgemeester als voorzitter heeft echter goede hoop deze subsidie, maar liefs 1,2 miljoen euro, alsnog binnen te kunnen halen. Volgens burgemeester Alsema is het daarvoor zaak de handen ineen te slaan en als één man achter de voorstellen te staan. Het CDA is het daarmee eens. Wat ons betreft maakt het ook niet uit of de commandant nu in regionale dienst komt of in dienst van de gemeente blijft. Maar omdat dit enorm gevoelig ligt bij het Staphorster korps, waarom dan niet toegeven aan de wens van de brandweer. De CDA fractie heeft daarom voorgesteld de brandweercommandant in dienst te houden van die instantie waarvoor hij het grootste deel van zijn werkzaamheden uitvoert. Vooralsnog is dat binnen de gemeente Staphorst. Op den duur zal dat wel veranderen en zal hij meer en meer voor de regio ingezet worden. Zodra dat meer wordt als voor Staphorst kan het werkgeverschap wat ons betreft omdraaid worden. Wel zal er dan waarschijnlijk weer een plaatsvervangend commandant of hoe je dat ook wilt noemen in Staphorst moeten komen... Op deze manier komen we voor een deel aan de wensen van ons korps tegemoet en kunnen we zoals de burgemeester heeft gevraagd samen optrekken.

Onderstaand de CDA bijdrage in de commissie inwonerszaken van dinsdag 1 april:

Vorming veiligheidsregio IJsselland

Het CDA begint met twee conclusies:

De huidige organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing kan en moet beter. Het CDA ondersteunt die gedachte. Overgave van de brandweer aan de veiligheidsregio betekent feitelijk verlies van zeggenschap aan een functionele organisatie.

Het veiligheidsbestuur wordt gevormd door de burgemeesters. De voorzitter is de korpsbeheerder van politie regio IJsselland. De burgemeesters vormen dus als het ware de raad van de veiligheidsregio met een controlerende en sturende taak zoals onze raad dat doet in onze gemeente. Als de brandweer commandant in dienst van de regio komt heeft de burgemeester van een bepaalde gemeente geen rechtstreeks bevoegd gezag meer over die brandweercommandant. Dat zal ook wel de bedoeling zijn ….maar ….dat is niet ons idee van aansturen van de lokale brandweer.

In de rapporten komt telkens naar voren dat alle lokale commandanten in regionale dienst komen en vervolgens worden gedetacheerd naar de gemeenten. Het CDA ondersteunt die gedachte vooralsnog NIET. De huidige werkzaamheden van de brandweer liggen voor 99% binnen de gemeentegrenzen terwijl ramp- en crisisbeheer gelukkig heel sporadisch voorkomt. In eerste instantie zal de lokale commandant voor ongeveer 30% gaan werken in de regio en op den duur wordt dat misschien wel 70%. Het CDA neemt als voorlopige richtlijn aan dat de brandweercommandant betaald wordt door de instantie waar het grootste gedeelte van zijn werkzaamheden liggen. Dus voorlopig in dienst van de gemeente en mogelijk te zijner tijd in dienst bij de regio. Is dat laatste het geval zullen de werkzaamheden binnen de gemeente moeten worden opgevuld door mogelijk een plaatsvervangend commandant. En dan zijn we weer terug bij af.

Het CDA heeft de volgende vragen en opmerkingen:

De wet biedt grondslag voor het instellen van een gemeenschappelijke regeling. Er wordt er een aparte Veiligheidsregio IJsselland voorgesteld wat in CDA ogen een nieuwe bestuurslaag gaat vormen. Waarom is dit niet ondergebracht bij de bestaande bestuurslaag, de provincie? We kunnen zelf het antwoord geven op deze vraag. Den Haag heeft dat zo bepaald. We beseffen dat dit een gelopen koers is maar toch willen we de opmerking gemaakt hebben. Op pagina 14 en 37 wordt aangegeven hoe groot de formatie van de veiligheidsregio moet worden. Op pagina 20 staan nog 14,9 fte´s voor facilitaire functies. Hoe groot wordt de organisatie eigenlijk werkelijk? De gemeente en het rijk betalen samen de veiligheidsregio. Hoeveel gaat de gemeente bijdragen in de naaste toekomst? Hoeveel grip heeft de raad op deze uitgaven? Het CDA vreest dat de raad voor onbeïnvloedbare beslissingen komt te staan. Graag willen we daar meer duidelijkheid over. In de laatste bijeenkomst in Dalfsen is aangegeven dat de regio mogelijk 1,2 miljoen rijksgeld misloopt als de voortstellen zoals die nu voorliggen worden aangenomen. Die voorstellen gaan kennelijk niet ver genoeg voor het rijk. Ook is gesteld dat de hele operatie voor de gemeenten financieel neutraal verloopt. Kloppen deze uitspraken nog steeds? Heeft het college er ook vertrouwen in dat in de toekomst geen veel grotere bijdrage van de gemeente wordt verlangd? De regionaal commandant brandweer en de korpschef van politie leggen verantwoording af aan de veiligheidsdirectie. Hierdoor worden de bestuurslijnen langer, onbeheersbaarder en minder slagvaardig. Het CDA vraagt aan het college of deze stelling onterecht is? De taakomschrijving van de brandweer binnen de veiligheidsregio omvat alle taken van de gemeentelijke brandweer zoals we die nu kennen. Ook het instellen en in stand houden van een regionale brandweer en het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel. Dat is 95 % van alle brandweertaken. Voor rampen en crisis wordt het regionaal. Dat is ongeveer 5%. Is het echt de bedoeling dat de veiligheidsregio de plaatselijke brandweer gaat aansturen? Het staat wel zo geschreven. Waar ligt de grens?

Tot slot.

De CDA fractie stelt zich samengevat vooralsnog op het standpunt:

de huidige organisatie van rampenbestrijding en crisisbeheersing kan en moet beter

de regio taken worden beperkt tot de landelijke vereisten

een regionale ramp- en crisisorganisatie met coördinerende bevoegdheden

de brandweercommandant voorlopig in dienst van de gemeente

de positie en identiteit van de plaatselijke brandweer blijft wat het CDA betreft onverkort gehandhaafd