04 september 2012

Debat Pieter Omtzigt (CDA) en Malik Azmani (VVD)

Regio Zwolle heeft volop ontwikkelpotentie

Dat zeggen Malik Azmani (VVD) en Pieter Omtzigt (CDA) tijdens een debat-avond afgelopen dinsdagavond in De Beulacke te Wannerperveen. Voorwaarde is wel dat de grote gemeenten zoals Zwolle, Meppel, Staphorst, Steenwijkerland en Zwartewaterland goed en intensief samenwerken. De crisis lijkt daardoor niet zo veel vat te hebben op deze regio.

De plaatselijke afdelingen van CDA en VVD in genoemde gemeenten hadden, met de verkiezingen op 12 september in het vooruitzicht, een debat-avond georganiseerd die met zo’n 80 mensen goed bezocht is. De 2de kamer leden Omtzigt en Azmani kregen een aantal stellingen voorgeschoteld waarmee zij enthousiast aan de slag gingen.
1. De houdbaarheid van onze Sociale Zekerheid staat onder druk; aanpassing is noodzakelijk voor de toekomst. O.a. via de Wet Werken naar Vermogen.
2. De economische ontwikkeling van Nederland en NW Overijssel is het meest gediend met een strakke begrotingsmoraal: De 3%-norm is houdbaar en belemmert niet de investeringen in onze regio.
3. De woningmarkt is gediend met het beperken van de hypotheekrenteaftrek. De positie van startende huizenbezitters is hier mee gediend.
4. De pensioenen zijn een arbeidsvoorwaarde! En geen belasting: dus moet Brussel zich hier niet mee bemoeien!
5. De zorg wordt onbetaalbaar bij ongewijzigd beleid; er moet meer gestuurd worden op voorkomen van “onnodig” gebruik van zorg en meer op eigen verantwoordelijkheid. Concurrentie of afspraken/regionale verdeling van expertise ?.

Tijdens het debat werd duidelijk dat VVD en CDA op deze belangrijke beleidsonderwerpen niet erg ver uit elkaar zitten. Maar er zijn wel verschillen. Die kwamen bijvoorbeeld naar voren toen het over de WW ging. De VVD benadrukt handhaving terwijl het CDA daar duidelijk meer naar persoonlijke situaties wil laten kijken en daarom regelingen onder beheer van de gemeenten wil brengen.

Pieter Omtzigt maakte ook duidelijk dat hij als afgevaardigde van de hele 2de kamer in Europa de pensioenbelangen verdedigt en dit werk graag wil afmaken. Inmiddels heeft Pieter een enorme expertise opgebouwd en slaagt hij er meer en meer in “Brussel” en de lidstaten er van te overtuigen dat de Europese Unie haar plannen om het toezicht op pensioenen meer vanuit Brussel te regelen moet intrekken. Dat zou namelijk heel erg slecht zijn. Het gaat om meer dan 800 miljard Euro Nederlands pensioengeld, geld waarvoor Nederlanders jarenlang hard gewerkt hebben. Een bedrag dat ongeveer 6 keer groter is dan de hele Europese begroting. Om die Europese regelgeving tegen te houden werkt Pieter nu samen met andere Parlementen. Het Nederlands pensioenstelsel mag niet door de Europese Unie worden aangetast. Nederland moet autonomie houden over haar eigen stelsel. Al met al was het een boeiende, leerzame debat-avond.