26 juni 2012

Erfinrichting vrijgeven

In het kader van een kleinere overheid, meer efficiënt werken,  heeft de CDA fractie bij de behandeling van de kadernota  opgemerkt dat naast het kostendekkend maken van leges bij complexe aanvragen ook naar de regelgeving gekeken moet worden.

Als voorbeelden hebben we de geurcirkels genoemd en de bemoeienis van de gemeente met erfinichtingen. Vaak gaan deze tot in detail en moeten initiatiefnemers veel kosten maken. Maar het is niet alleen een belasting voor de initiatiefnemers, het kost ook veel ambtelijke inzet. Wij vinden deze bemoeizicht volstrekt overbodig en vinden dat we hiermee moeten stoppen. Het is een terugkerende oproep waarvan het CDA vindt dat er echt iets aan gedaan moet worden.

Als motivatie horen we steeds dat een ruimtelijke verbetering moet worden aangetoond, dat de provincie het wil enz.  Wanneer we de streek van nu vergelijken met die van 25 jaar geleden dan is er enorm veel verbeterd in die ruimtelijke kwaliteit. En dat ligt niet aan een ervenconsulent of een gedetailleerd inrichitingplan. Het grootste deel van die kwaliteitsverbetering is al van voordat de gemeente zich hier druk over maakte. Vaak horen we dat het er zo mooi uitziet, ook de provincie maakt dergelijke lofuitingen.

Wanneer iemand een woning gaat bouwen of verbouwen, een boerderij splitsen, saneren of wat dan ook, komt die kwaliteitsverbetering er wel uit eigen initiatief. En dan kunnen we best een uitzondering maken voor grote saneringslocaties zoals bijvoorbeeld Ons Belang. En natuurlijk mogen we wel voorwaarden stellen, maar dat kan ook door een percentage van het grondoppervlak op te nemen waar groen moet komen. De overheid is er niet voor om de erven langs de streek naar ideeën en inzichten van gemeente en provincie in te richten. Dan krijgen we  overal hetzelfde en dat was in het verleden ook niet het geval.

De tijd is nu rijp deze bureaucratie terug te dringen. We zijn bezig met nieuwe bestemmingsplannen, met een andere opzet van welstand, met een reorganisatie en met het op orde houden van de begroting waarvoor allerlei bezuinigingsmaatregelen nodig zijn.  Een kleinere overheid is er daar één van.  

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.