07 juli 2011

Gemeenteweg - Oude Rijksweg: stenen met groen of groen met stenen

Groen met stenen of stenen met groen?

Lange tijd is de herinrichting van de Oude Rijksweg en Gemeenteweg een veelbesproken onderwerp  geweest bij de bevolking. Tijdens inloopavonden is een plan gepresenteerd en heeft de bevolking de kans gehad hier iets van te vinden. Van die inspraakmogelijkheid is veel gebruik gemaakt. Het plan dat voorgesteld werd was er één met veel toevoeging van groen, rabatstroken worden op verschillende plaatsen vervangen door grasbermen, bushaltes worden verplaatst naar de rijbaan enz. Deze aanpassing was vooral gericht op het incasseren van een grote bijdrage van de provincie: 1,4 miljoen euro. De bevolking was hierover vrij duidelijk: niet doen! De raad heeft hierover tot vorige week geen officiële uitspraak gedaan. Nu hebben we een voorstel gehad met 3 keuzemogelijkheden:  1. het voorgestelde plan met veel extra groenstroken,  2. herstraten met minimale toevoeging van groen en bomen. 3. Alleen herstraten, de inrichting blijft zoals die nu is.

Belangrijk voor het maken van de keuze is te weten of de subsidie van de provincie verwacht kan worden bij de verschillende mogelijkheden. Bij mogelijkheid 1 is dat zeker, bij mogelijkheid 2 is de verwachting dat dit ook lukt en bij keuze 3 zal zeker geen bijdrage van de provincie beschikbaar komen.  Nu moeten we geen projecten uitvoeren omdat we subsidie krijgen maar gewoon omdat we het zelf willen. Aangezien we met de riolering aan het werk moeten, is herstraten nodig. We moeten dus met de weg aan het werk en als daar de provincie aan mee wil betalen is dat meegenomen. Omdat we over een zeer groot bedrag praten moeten we goed kijken naar de tweede mogelijkheid. Belangrijk vinden we dat de functie van de weg niet veranderd. De verkeersveiligheid komt in het geding wanneer we de rabatstroken langs de weg vervangen door grasbermen. Fietsers en voetgangers hebben dan geen uitwijkmogelijkheden, bussen stoppen op de weg, kortom de doorstroming wordt fors beperkt. Bij het aangepaste plan, optie 2 dus, blijven de rabatstroken waar ze nu ook zijn, op plaatsen waar die nu erg breed is wellicht iets smaller om toch een kleine toevoeging van groen toe te laten.  Op enkele plaatsen wordt dan wat groen toegevoegd, maar allemaal op ‘logische’ plaatsen die niet tot degradatie van de weg zullen zorgen.

Ervan uitgaande dat de 1,4 miljoen van de provincie beschikbaar komt is een keuze voor deze tweede optie de juiste keuze. Hiermee blijft de gemeenteweg/oude rijksweg een functionele weg met fietssuggestiestroken en voldoende ruimte voor voetgangers en parkeermogelijkheden. Door de minimale toevoeging van groen waar het kan, zal het beeld nog fraaier worden al zullen daar de meningen altijd over verschillen. Op 12 juli zal de raad hierover besluiten, de CDA fractie heeft net als de overige fracties al aangegeven in te stemmen met optie 2.

Update 12 juli: de gemeenteraad heeft unaniem ingestemd met optie 2!

Voor meer informatie: klik hier