13 maart 2009

Haast maken met aanpassing Gorterlaan en Achthoevenweg

Nu de raad een krediet beschikbaar heeft gesteld voor een ontsluiting van industrieterrein de Baarge via de Gorterlaan wil de CDA fractie dat haast wordt gemaakt met de uitvoering. Het is de bedoeling dat de route voor vrachtverkeer van en naar industrieterrein De Baarge via de Gorterlaan wordt geleid. Hiervoor zullen de Achthoevenweg en de Gorterlaan verbreed worden met daarnaast een vrij liggend fietspad. Deze aanpassing is dringend nodig om de verkeersveiligheid op de Van Andelweg en de Hoogeweg te verbeteren. Vrachtauto's die langs scholen en door woonwijken moeten is verre van ideaal. Wat de CDA fractie betreft had dit al eerder aangepakt mogen worden, maar men wilde wachten op het definitieve besluit over de A28. Wat de Achthoevenweg betreft is dat begrijpelijk omdat bij een nieuwe afrit de Buitenhuisstraat als ontsluitingsweg zou worden aangemerkt, nu zal dat de Achthoevenweg worden. De Gorterlaan had echter wel al aangepakt kunnen worden. Maar nu het besluit is genomen moet zo snel mogelijk met de voorbereiding worden begonnen, procedures opgestart enz. Naast het aspect van de verkeersveiligheid is het ook voor de kwakkelende economische situatie goed een dergelijk project met spoed uit te voeren. Zeker nu in de Van Andelweg een bocht om de nieuwe huisartsenpraktijk wordt aangelegd, is het van belang dat zo snel mogelijk een alternatief voor het vrachtverkeer beschikbaar komt. Deze bocht zal snelheidbeperkend werken en is daarom nuttig te noemen maar is echter minder geschikt voor vrachtauto's. Het CDA wil tot die tijd wachten met het ingebruik nemen van deze bocht.

De structuur van de nieuwe ontsluitingswegen zal aan de nieuwe kenmerken voldoen, dus met een dubbele streep in de midden enz. Uit diverse onderzoeken is gebleken, dat het voor de weggebruiker in Nederland niet altijd even duidelijk is op wat voor categorie weg hij rijdt en welk bijbehorend (snelheids)gedrag daar van hem wordt verwacht. Een van de maatregelen uit het Startprogramma Duurzaam Veilig die hier aan tegemoet komt, is het categoriseren van wegen en het per categorie weg opstellen van unieke kenmerken, de zogenaamde Essentiële Herkenbaarheidkenmerken. (De weg op de foto is een willekeurig voorbeeld)

(Jaren geleden heeft oud CDA raadslid Philip Mes al geroepen dat een weggebruiker aan de structuur van de weg moet kunnen zien welke maximale snelheid daar geldt. Uiteindelijk bleek hij geen roepende in de woestijn...)

Philip Mes