30 juni 2010

Industrieterrein De Baarge (update)

De gemeente is samen met het bedrijfsleven bezig met een revitaliseringsplan voor industrieterrein De Baarge. Het betreft een groot en ambitieus plan, dat naast een opfrissing van het terrein zelf vooral ook te maken heeft met de onsluiting van het terrein. De voorbereiding voor de aan en afvoer via de Achthoevenweg en Gorterlaan zijn al volop aan de gang. Deze nieuwe toegang tot het industrieterrein slokt het grootste deel van het budget op maar is ook het meest noodzakelijk. Nu denderen de vrachtauto’s over de Van Andelweg langs scholen en woonwijken.

Wat betreft de inrichting van De Baarge waren een aantal punten nog onderwerp van discussie tijdens de raad van 29 juni:

Het asfalteren en doortrekken van de Westerparallelweg is door het college uit het voorstel gehaald, dit vanwege kostenbesparingen en omdat het niet beslist noodzakelijk is. Uitkomst van de raadsvergadering van 29 juni: Het asfalteren van deze weg gaat definitief niet door. Wel hebben de coalitiepartijen het college gevraagd er alles aan te doen de mogelijkheid open te houden voor het doortrekken van de Westerparallelweg langs het terrein van Talen Recycling en Mubo. Dat betekend dat hiervoor grond aangekocht of geruild moe worden. Nadrukkelijk is gesteld dat dit binnen het bestaande budget moet. Dat kan wellicht door een openbare weg welke op dit moment geen functie heeft aan de openbaarheid te onttrekken en de grond te verkopen. Een andere optie is het niet asfalteren van de Industrieweg. Asfalteren van de Industrieweg: geeft volgens de werkgroep een betere uitstraling maar is het wel verstandig? Het kan uitnodigen tot hard rijden, asfalt is minder flexibel bij aanpassingen en de kosten zijn hoger ten opzichte van herstraten. Raad 29 juni: een amendement van het CDA heeft het niet gehaald. Wij geoogden met dit amendement de Industrieweg te herstraten in plaats van asfalteren. De redenen staan hierboven genoemd. Het college vond dit amendement overbodig omdat toch gekeken moet worden naar de situatie aan de Westerparallelweg en daarvoor eventueel toch af te zien van asfalteren. De CDA fractie vind het jammer dat dit amendement niet is aangenomen omdat de kans groot is dat toch geasfalteerd wordt. Maar mogelijk wordt daar anders tegenaan gekeken als blijkt dat het draagvlak gering is (van de 13 bedrijven die wij gevraagd hebben waren 9 tegen en 4 bedrijven hadden geen voorkeur) Groen langs de weg: groen is mooi voor het aanzicht maar is het realistisch op een bedrijventerrein? Er moet vooral gewerkt worden en misschien is een brede weg met eventueel een trottoir een betere invulling? In het vervolgtraject zal duidelijk moeten worden wat de definitieve invulling wordt. Belangrijk is daarbij de inbreng van de ondernemers.

 

Volgens het college en de werkgroep en stuurgroep bestaat een breed draagvlak is voor de gevolgde werkwijze en de invulling. Naar aanleiding van gesprekken van de CDA fractie met verschillende ondernemers, hebben wij die indruk ook. Maar ook bleek uit ons onderzoek dat veel bedrijven zich nog onvoldoende betrokken voelen. Er is weliswaar een informatiebijeenkomst geweest, maar we hebben de indruk dat het contact tussen enerzijds stuurgroep en werkgroep en anderzijds de overige bedrijven niet optimaal is geweest. Nu zitten we ook nog in een fase dat niet alles bekend is en besproken kan worden, maar belangrijk is dat het draagvlak verder vergroot wordt. Omdat het onmogelijk is met alle bedrijven aan tafel te zitten, is de gekozen weg met een stuurgroep en een werkgroep met daarin vertegenwoordigers van bedrijven op De Baarge een juiste keuze. Niet alle ondernemers herkennen zich echter in de samenstelling van de werkgroep. Nu ligt daar ook een verantwoordelijkheid bij de bedrijven zelf. Het moet een samenspel zijn van ondernemers en gemeente. Van een werkgroep mag worden verwacht dat ze de belangen, meningen en wensen van alle bedrijven kennen en daar de grootste gemene deler uit halen.

De CDA fractie acht het van groot belang dat alle bedrijven worden betrokken bij de verdere invulling. Uiteraard is het onmogelijk het iedereen naar de zin te maken, maar belangrijke zaken als asfalteren van de Industrieweg, wel of geen groenstroken, een eventueel voetpad enz. zijn belangrijke onderwerpen die met de bedrijven besproken moeten worden.

Wat betreft de financiering stond in het oorspronkelijke voorstel nog een tekort van 700 duizend euro. Dat bedrag zou opgebracht moeten worden door de bedrijven. Dat tekort is er niet meer door onder andere de aanpassing van het plan met de Westerparallelweg. Toch is het redelijk dat ook de bedrijven een bijdrage leveren aan de revitalisering van ‘hun’ bedrijventerrein. Het CDA vind het niet reëel dat bedrijven rechtstreeks mee betalen aan openbare wegen e.d. Wel kan een beroep gedaan worden op de ondernemers mee te werken aan het verbeteren van de uitstraling van hun eigen panden en terreinen.

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.