Inkoper of inkoopadviseur?
In de raadsvergadering van 26 mei moest een besluit genomen worden over het wel of niet gezamenlijk inkopen van de gemeenten Staphorst, Zwartewaterland, Dalfsen en Ommen. De discussie was vooral of er een 'echte' inkoper moest komen of een inkoopadviseur. Het CDA vindt al langer dat een inkoper geld kan besparen. Dat kan in de eigen organisatie maar ook samen met andere gemeenten. Het college stelde echter in overleg met de andere gemeenten voor een gezamenlijke inkoopadviseur aan te stellen. Deze adviseur moet dan inventariseren en advisereren op het gebied van inkoop- en aanbestedingsbeleid. Het CDA wil echter een inkoper met de benodigde bevoegdheden die afspraken en eventueel contracten met leveranciers kan afsluiten. De verschillende organisaties kunnen dan eventueel zelf materialen en diensten afroepen bij die leverancier waarmee de inkoper afspraken heeft gemaakt. Kortom, leveranciers, prijzen en voorwaarden worden door een afdeling inkoop gemaakt. Vervolgens kunnen de diverse afdelingen datgene bestellen wat ze nodig hebben. De winst moet dan zitten in het inkopen van grotere aantallen, tactische kennis en ervaring van een inkoper en tijdbesparing bij andere afdelingen die niet langer zelf informatie hoeven op te vragen en over prijzen hoeven te onderhandelen.
De hele raad was van mening dat een adviseur te vrijblijvend is en daarom is een kleine wijziging aagebracht waardoor en zuiverder invulling aan het beleid gegeven kan worden. Ondanks dat we moeite hebben met het structureel beschikbaar stellen van een krediet voor de inkoper/inkoopadviseur hebben we toch met het voorstel ingestemd. Of het komt zoals wij voor ogen hebben is de vraag, maar we hebben er wel vertrouwen in hiermee uiteindelijk geld te kunnen besparen.