23 februari 2011

Jan Vosdag genomineerd voor 'Noaberprijs Overijssel'

Het CDA streeft naar een samenleving waarin verantwoordelijkheid, respect en naastenliefde centraal staan. Ook in Overijssel zijn er talloze burgers en organisaties die zich – soms bijna onzichtbaar – belangeloos voor elkaar en voor hun omgeving inzetten. Dat zou de normaalste zaak van de wereld moeten zijn, maar dat is het vandaag de dag zeker niet. Met de ‘noaberschapsprijs’ wil het CDA een aantal mensen en organisaties uit Overijssel in het zonnetje zetten die ons inspireren en de samenleving tot voorbeeld zijn. De afdelingen in Overijssel nomineren een persoon of organisatie in haar gemeente. CDA Staphorst heeft dit jaar de organisatie van de Jan Vosdag genomineerd. De Jan Vos-dag is ontstaan toen de gelijknamige gemeenteambtenaar, die inmiddels overleden is, jaren geleden stopte met werken. Deze Jan Vos hield in de plantsoenendienst IJhorst keurig schoon en de Dorpsraad IJhorst wilde dit goede werk voortzetten. Al vijftien jaar verspreiden eens per jaar groepjes kinderen en volwassenen zich in en rondom het dorp, gewapend met prikstokken en vuilniszakken om zo een voorbeeld te geven voor een schoon dorp. De Jan Vosdag is niet gericht op de mensen die zwerfafval veroorzaken. Niet op producenten van vaak zeer creatief en functioneel bedacht verpakkingsmateriaal. Ook de overheid is niet alleen verantwoordelijk. Het motto is dan ook om lekker samen in de buitenlucht te bewegen en daarbij op te ruimen. Het is een zaak van ons allemaal!

Vorig jaar is in Staphorst de plaatselijke kringloopwinkel voorgedragen.  De prijs ging toen naar een groep bewoners van de galerijflats voor de aanleg en het onderhoud van geveltuintjes rond de flats.

De jury zal op vrijdag 18 maart bekend maken wie zich ‘Noaber 2011’ mag noemen en de prijs ook op locatie gaan uitreiken. Op deze dag vindt ook op veel plaatsen vrijwilligerswerk plaats in het kader van NL Doet. De jury bestaat uit: voorzitter Bart-Jan Gardebroek (vzt CDJA-Overijssel), Yvonne Nijhof (PS Overijssel), Roger de Groot (CDA-Overijssel) en Eddy van Hijum (TK-CDA).