14 november 2017

Kavels uitgeven op oude Levensboom locatie

Het CDA wil zo snel mogelijk woningen bouwen op de oude Levensboomlocatie. Niet wachten op een maanden durend participatietraject, maar gewoon aan de slag met het uitgeven van vrije kavels. Vervolgens kunnen de nieuwe bewoners meepraten over de inrichting en aankleding van het wijkje.

Het is ontzettend in om overal burgerparticipatie op toe te passen. In veel situaties is dat ook goed en zeer waardevol. Het onderwerp moet dan wel compact en overzichtelijk zijn. Bijvoorbeeld het (her)inrichten van een straat waar bewoners van de straat uitstekend over mee kunnen praten en beslissen hoe hun straat eruit moet komen te zien. Nu is echter het idee geboren om heel Rouveen mee te laten praten over de invulling van de oude Levensboom locatie. Vreemd omdat in het verleden de verwachting gewekt is dat hier woningen komen.

Tijdens de bespreking in de raad over dit onderwerp heeft Jacob Spiker hier het volgende over gezegd:

Eigenlijk moeten we bij ieder voorstel de vraag stellen of burgerparticipatie bij het betreffende onderwerp past en toegepast moet worden. En zo ja, vanaf welk moment en tot welk niveau op de participatieladder. Nu zoeken we echter een beetje gekunsteld naar project om burgerparticipatie toe te passen. Dit is niet goed.

Een aantal weken geleden hebben we onder de inspirerende leiding van de heer Van Damme van de Provincie Overijssel gebrainstormd over burgerparticipatie en welk onderwerp zich daarvoor zou lenen. Daar is de invulling van de Levensboom locatie uitgekomen en later in het presidium is geconcludeerd dat hiervoor een raadsvoorstel moet komen. Dat voorstel ligt er nu.

Geen gelukkige keuze, want er zijn al verwachtingen gewekt dat op deze locatie woningen gebouwd zullen worden. Dat is opgenomen in de omgevingsvisie, maar ook al veel eerder, voorafgaand aan de bouw van de combischool. Dat was in een periode van de financiële crisis, waardoor de gemeente fors moest bezuinigen. Om die reden werd voorgesteld de nieuwbouw van de scholen voor een deel te financieren uit reserves.

Ik neem u mee naar de begrotingsvergadering in november 2009, enkele citaten uit de notulen van die vergadering:

SGP: zo snel mogelijk met de bouw van de school beginnen, de SGP verwacht een meevaller met de aanbesteding. Die meevaller moet ten gunste komen van de reserves. Dat geldt ook voor de gelden die komen uit de vrijkomende locaties.

CU: is geen tegenstander van de combischool, maar maakt zich zorgen over de wankele financiële basis en wil de reserves graag aangevuld zien. De CU, die  nieuwbouw wilde heroverwegen, diende een motie in om de reserves aan te vullen.

CDA: het is goed nu aan te besteden en gebruik te maken van de werkhonger bij de aannemers. De opbrengst van de vrijkomende gronden kan toegevoegd worden aan de reserves.

De heer J. Talen, toen nog namens de VVD, vond de investeringen te hoog, het moet mogelijk zijn een miljoen van de investering van totaal 7,4 miljoen af te krijgen.

De PvdA wilde geen nieuwbouw.

Wethouder De Jong gaf in zijn beantwoording aan een aanbestedingsvoordeel te verwachten en dat de vrijkomende locaties van de Triangel en de Levensboom zullen leiden tot inkomsten. De opbrengsten moeten worden gebruikt voor de versterking van de reservepositie.

De motie van de CU werd door alle fracties, behalve de PvdA gesteund.

Inmiddels zijn we 8 jaar verder, de combischool is gebouwd, de oude Triangel locatie is ingevuld en nu moeten we z.s.m. woningen bouwen op de Levensboom locatie, een lelijke plek, althans zoals nu braakliggend, in het centrum van Rouveen. Een uitgebreid participatie traject over wat er op die plek moet komen is verspilde tijd. Er wordt gerekend op woningbouw en dat moeten we dan ook doen!

De CDA-fractie wil zo snel mogelijk kavels uitgeven en uiteraard kunnen de kopers vervolgens meepraten over de inrichting en aankleding van het nieuwe wijkje.