29 november 2012

Maatschappelijke ondersteuning

Deze omslag (of ‘Kanteling’ zoals dit genoemd wordt) zien we direct al aan het begin van deze verordening. Waar de oude verordening begint met een hoofdstuk ‘Beperkingen’, begint de nieuwe verordening met een hoofdstuk wat ‘De te bereiken resultaten’ heet. De nieuwe verordening spreekt niet meer van ‘recht hebben op’, maar voor welk resultaat gaan we en hoe komen we tot dat resultaat. Heel belangrijk hierbij is het ‘keukentafelgesprek’ dat plaats heeft tussen de WMO-consulent en de aanvrager. Dit is de start van het gehele traject om te bezien welke aanpak het beste past bij die persoon. Het kan dus zo zijn dat bij twee mensen met dezelfde beperking toch een heel andere route wordt gekozen om tot het gewenste resultaat voor die persoon te komen. Wij vinden dit heel belangrijk om goed te communiceren naar alle inwoners. Anders kan dat voor veel onduidelijkheid en verwarring zorgen.

Als CDA kunnen wij ons vinden in deze nieuwe insteek en denken dat middels deze verordening we een stap in de goede richting zetten om ook in Staphorst te werken met een resultaatgerichte aanpak waarbij het streven is om mensen zo veel mogelijk onderdeel van de maatschappij te laten zijn.

Maar de reden waarom we dit nieuwe beleid invoeren is van financiële aard. En hoe de financiering straks dreigt te lopen, baart ons ernstig zorgen. Zo heeft het nieuwe kabinet het voornemen om 75% te bezuinigen op de hulp bij het huishouden (dit is één onderdeel van de WMO). Dat valt niet meer op te vangen door een Kanteling, waarin mensen meer worden aangesproken op eigen verantwoordelijkheid en de verantwoordelijkheid voor elkaar. Als CDA maken we ons hier zowel landelijk als lokaal hard voor om deze maatregelen niet door te laten gaan.