04 november 2009

Meerjarenbegroting 2010-2013

Dinsdag 3 november is de meerjarenbegroting 2010-2013 door de gemeenteraad vastgesteld. De CDA fractie kan zich vinden in deze begroting waarin ingrijpende maatregelen zijn opgenomen. Voor ons belangrijke onderwerpen als de combischool in Rouveen en extra bezuinigingen op de organasatie zijn door een meerderheid van de raad aanvaard.In het eerste deel van de vergadering hebben we ons sterk gemaakt voor de komst van de combischool. De financiering van de school wordt gedaan vanuit de reserves. De reservepositie van de gemeente Staphorst is de voorbije jaren fors toegenomen. De CDA fractie heeft aangegeven dat het in de huidige situatie geen probleem is een deel van de reserves hiervoor in te zetten. We hebben wel gezegd dat meer structureel bezuinigd moet worden. Hierover was bij enkelen enige verwarring, maar de strekking van ons verhaal was volstrekt duidelijk: de combischool financieren vanuit de reserves en meer structureel bezuinigen. Een amendement om vanaf 2011 meer op de loonsom te bezuinigen is door een meerderheid van de raad aangenomen. Dat de combischool doorgaat zijn we blij mee. Van alternatieve plannen is het maar de vraag of en hoeveel het voordeel is. Verder zal het voorbereiden van nieuwe plannen de plannen vertragen. Wanneer de school nu wordt aanbesteed mag gezien de marksituatie een aanbestedingsvoordeel worden verwacht. Afgesproken is dat dit eventuele voordeel weer toegevoegd wordt aan de reserves. Dat geldt ook voor de opbrengst van de vrijkomende locaties van de oude scholen.