30 januari 2008

Onderzoek naar verplaatsing brandweer kazerne Staphorst

Er komt een onderzoek naar het eventueel verplaatsen van de brandweerkazerne in Staphorst. Het CDA heeft dat in haar verkiezingsprogramma al geopperd maar kreeg toen geen steun. Nu heeft het college een onderzoek voorgesteld naar de toestand van de brandweerkazerne en de gemeentewerf aan de gemeenteweg. Onderzocht zal worden of de huidige accomodatie voldoet aan de normen en vervolgens zal bekeken worden of de accomodatie eventueel op de huidige locatie gerenoveerd moet worden dan wel dat nieuwbouw plaats moet vinden. Dat zou dan op de huidige plek kunnen maar ook een nieuwe locatie. Onderzoek moet uitwijzen wat de beste oplossing is.

Het CDA heeft een eventuele verplaatsing in haar verkiezingsprogramma aan de orde gesteld. Op dat moment bleken de overige fracties niet bereid hierover te praten. Inmiddels is de situatie wat dat betreft verandert en heeft de hele raad ingestemd met het onderzoek.

Waarom heeft het CDA 2 jaar geleden voorsteld de karzerne en gemeentewerf te verplaatsen? Iedereen had de mond vol van starterswoningen die er maar niet kwamen omdat alle bouwgrond in handen was van ontwikkelaars. Alleen maar roepen dat er starterwoningen moeten komen heeft geen zin, probeer ook een oplossing aan te dragen. Daar de gebouwen op de betreffende locatie gedateerd waren, konden wij ons voorstellen deze te verplaatsen naar bijvoorbeeld een plek nabij een eventuele nieuwe aansluiting A28. De vrijkomende grond zou dan voor deel aangewend kunnen worden voor starterswoningen. Het achterste deel zal in de toekomst beschikbaar moeten komen als uitbreiding van de begraafplaats. Wat betreft die starterswoningen zijn er mogelijkheden om voor een zeer redelijk bedrag woningen aan te bieden, maar dan moet de grond wel voor een niet al te hoge prijs beschikbaar zijn. Daarvoor heeft de gemeente eigen bouwgrond nodig en dit is nu een typisch voorbeeld van eigen bouwgrond.

Kortom: na 2 jaar wordt het CDA voorstel om het al dan niet handhaven van de gemeentewerf en de brandweerkazerne op de huidige locatie te onderzoeken, alsnog uitgevoerd.