09 april 2013

Precedent scheppen met bedrijfswoning

Twee initiatiefnemers willen een nieuw agrarisch bedrijf oprichten aan de Klaas Kloosterweg. De plannen van de initiatiefnemers zijn zeer ambitieus en het enthousiasme van deze ondernemers is groot. De omvang van de op te richten boerderij rechtvaardigt het bouwen van twee bedrijfswoningen. De discussie over dit onderwerp in de raad ging vooral over de volgorde van bouwen. In het verleden zijn vergunningen verleend voor bedrijven in het buitengebied met een bedrijfswoning waarbij uiteindelijk geen operationeel bedrijf is opgericht en wonen het hoofddoel is geworden.

De raad heeft verschillende malen aangegeven deze situaties onwenselijk te vinden. Daarom zijn normen gesteld aan de omvang die een bedrijf moet hebben om één of meerdere bedrijfswoningen toe te staan. Voor één woning is dat 70 nge en voor twee woningen 140 nge. Nge staat voor Nederlandse Grootheid Eenheid en is een maatstaf die allerlei agrarische activiteiten bij elkaar telt en zo tot een berekening komt. Voorbeeld: bovenstaande initiatiefnemers willen een bedrijf oprichten met ruim 200 melkkoeien en ruim 100 stuks jongvee. Daarmee komen ze op ongeveer 300 Nge. Ruim voldoende dus voor twee bedrijfswoningen.

Om te waarborgen dat na realisering van de woningen het bedrijf niet in de voorgestelde omvang wordt opgericht, heeft het college onderstaande voorwaarden voorgesteld:

Zodra de fundering en de mestkelders van het bedrijfsgebouw gereed zijn, mag begonnen worden met de bouw van de eerste bedrijfswoning.De woning mag bewoond worden zodra het bedrijf operationeel is (norm is 70 Nge).Zodra bedrijf voldoende omvang heeft (140 nge) mag de tweede bedrijfswoning gebouwd worden.

De CDA fractie is het eens met deze voorwaarden. Enkele fracties wilden echter tegemoet komen aan de wensen van de initiatiefnemers om de woningen eerder te mogen bouwen. Een deel van de SGP en de CU dienden een wijzigingsvoorstel in (ook gesteund door PvdA) dat het mogelijk maakt dat de bouw van de tweede woning tegelijk mag beginnen met de eerste. Verder is de norm van 140 nge voor de tweede woning naar beneden bijgesteld naar 120 nge. Dat laatste omdat gedurende het traject over 120 is gecommuniceerd in plaats van140.

Het CDA is tegen deze wijzigingen omdat we niet alleen moeten kijken naar deze aanvraag maar ook rekening moeten houden met toekomstige verzoeken. Wanneer een initiatiefnemer zoals in dit geval vol overtuiging een plan indient voor een bedrijf met een omvang die veel groter is dan de norm, dan mag een correctie van 120 naar 140 nge geen probleem opleveren. Wanneer in dit geval maar ook bij toekomstige initiatieven uiteindelijk het bedrijf niet de gewenste omvang bereikt, is het niet fair naar anderen die ook wel graag een tweede bedrijfswoning willen maar niet mogen vanwege omvoldoende bedrijfsomvang. Dat kunnen ook bestaande bedrijven zijn.

Gewoon geen precedent scheppen vinden wij, de meerderheid heeft anders besloten!

Jacob Spiker