19 februari 2008

Reconstructie Kanlaan

Het CDA is niet akkoord gegaan met de aanpassing van het raadsvoorstel aangaande de reconstructie van de Kanlaan. Door verschillende partijen werd tijdens de raadsvergadering van dinsdag 19 februari geopperd in het centrum van Punthorst af te wijken van de landelijke verkeersregels. In het voorstel staat dat het gedeelte van de Kanlaan nabij de Vijverweg en de Nijsinghstraat 30 km zone zal worden. Landelijk wordt in 30 kilometerzones voorgesteld dat verkeer van rechts voorrang heeft, dus geen voorrangswegen. Om die reden van duidelijkheid wilde het college hier niet vanaf wijken. Wanneer iemand die onbekend is in de buurt vanaf de Vijverweg, in een 30 km gebied, de Kanlaan nadert, geldt in Staphorst een andere regel dan gebruikelijk. Onduidelijk volgens het college. Het CDA is het hiermee eens, de overige partijen helaas niet. Wij vinden dat als we een 30 km zone willen instellen, dan moeten we dat volgens de landelijke regels doen. Als we de voorrangssituatie willen houden zoals die nu is, waarom dan niet gewoon de maximum snelheid op 50 km laten? Wanneer iedereen zich daaraan houdt en we daarop controleren zal er heus geen gevaarlijke situatie ontstaan.

Wellicht moeten we wel wat terughoudend zijn met het invoeren van 30 km gebieden. Wij hebben de indruk dat wanneer ergens regelmatig te hard gereden wordt, de maximum snelheid naar beneden wordt bijgesteld. Voorbeeld: maximum snelheid op een weg is 50, regelmatig wordt daar 70 of harder gereden. Door de maximum snelheid terug te brengen naar 30, wordt ervan uit gegaan dat daarna in plaats van 70 waarschijnlijk 50 gereden wordt. Maar o wee als er gecontroleerd wordt. We hebben het gezien op de Van Andelweg. Voorstanders van invoering van de 30 km zone destijds, hebben er nu moeite mee dat er regelmatig gecontroleerd en bekeurd wordt. Wat het CDA betreft moeten de regels gehandhaafd worden. Wij hebben liever een maximum snelheid van 50 km die gecontroleerd wordt dan een 30 km zone waar gewoon 50 of harder gereden wordt.