26 mei 2009

Rikus Jager in Staphorst over natura 2000

Natura 2000, een onmogelijke opgave?<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

De Europese landen hebben samen de Natura 2000-wetgeving bedacht. De gedachte was om bepaalde diersoorten grensoverschrijdende bescherming te geven. Op zich waren de bedoelingen van Brussel duidelijk. Door de verschillende interpretaties van de lidstaten is weinig van de oorspronkelijke doelstelling over en levert Natura 2000 onzekerheid en verwarring op. Niet alleen bij lokale en provinciale bestuurders, maar ook bij ondernemers. In de praktijk blijkt bovendien dat Nederland de wetgeving strenger implementeert dan andere EU-lidstaten.

Wat is de stand van zaken rond Natura 2000? En hoe moet Nederland hiermee verder?

In eerste instantie was er vrijwel geen activiteit in de Natura 2000-gebieden mogelijk. Dit was niet de bedoeling van Europa. De bedoeling was vooral dat de beschermde soorten en hun habitat geen nadelen zouden ondervinden van de activiteiten. We kunnen constateren dat het beleid wordt vertraagd door een te strikte Nederlandse implementatie van de Europese wetgeving. CDA-Tweede Kamerlid Rikus Jager zegt: ‘Het flora en fauna deel moeten we loskoppelen van de Vogel- en Habitatrichtlijn in de Natuurbeschermingswet.’ Hij wil de nationale wetgeving op een andere manier regelen, waarbij de Europese toets niet meer van toepassing is op de soorten die nationaal beschermd worden. Het blijkt echter dat er tot nu toe nog steeds geen meerderheid te vinden is in de Tweede Kamer om de Nederlandse regelgeving voor Natura 2000 aan te passen. De linkse partijen (PvdA, SP, GL, CU, D’66 en PvdD) houden deze wijziging tegen. Het CDA betreurt dit. Het heeft grote economische consequenties, niet alleen in de visserij of landbouw, maar voor alle economische sectoren, inclusief recreatieve activiteiten, rond natuurgebieden. Daarom wordt op landelijk en vooral op Europees niveau door het CDA hard gewerkt om de problematiek van Natura 2000 handvaten te geven. Ook op gemeentelijk en provinciaal niveau wordt gepleit voor een oplossing Natura 2000 terug te brengen tot een voor een ieder aanvaardbare proportie. Recht doen aan de belangen van natuur en die van landbouw.

Op initiatief van de CDA afdeling Staphorst heeft kamerlid Rikus Jager samen met zijn collega Eddy van Hijum een werkbezoek gebracht aan Staphorst. De heer Jager toonde over een enorme dossierkennis van Natura 2000 te beschikken en is absoluut ontevreden over de manier waarop Nederland hier invulling aan wil geven. Natura 2000 houdt ook de boeren in Staphorst en omgeving behoorlijk bezig. Door ruilverkaveling zijn er 12 bedrijven verplaatst naar nieuwbouw. Naar het zich nu laat aanzien sommige nieuwe stallen niet voor de volle 100% benut als gevolg van de strikte juridische toepassing van de Natuurbeschermingswet. Plaats maken voor natuur en vervolgens door deze zelfde natuur aan banden te worden gelegd. En dit nadat er al grote investeringen zijn gedaan. Ook voor de bedrijven die niet zijn verplaatst moet een vorm van opschaling mogelijk zijn.

Naar de overtuiging van de beide kamerleden kan het instandhouden van agrarische bedrijven best samen gaan met de gevoelige natuur. ‘Natuur’ die er is ontstaan doordat boeren al decennia lang dit land beheren en het landschap gevormd hebben zoals het er nu bij ligt.