13 januari 2010

Het CDA wil de komende periode een belangrijk punt maken van het terugdringen van bureaucratie. Voor burgers is niets zo ergerlijk dan van het kastje naar de muur gestuurd te worden. Wanneer je hulp nodig hebt wil je doorverwezen worden naar de juiste instantie zonder al te veel omwegen. We beogen daarvoor de zogenaamde één loket gedachte.

Een voorbeeld van hoe het nu gaat en niet moet:

Een hulpbehoevende oudere heeft zich in laten schrijven voor de Berghorst. In afwachting van een kamer krijgt deze persoon thuiszorg. Een onderdeel van deze zorg was het opwarmen van een maaltijd. Van de een op andere dag mocht dat niet meer, het behoorde schijnbaar niet tot de taken van deze zorginstelling. De persoon in kwestie komt waarschijnlijk wel in aanmerking voor een dagelijkse maaltijd, maar dat kan/mag niet langer verzorgd worden door de zorgverleners van deze instelling. Eerst moet een indicatie vastgesteld worden door de gemeente die daarvoor een bureau inhuurt. En hier begint de bureaucratie: deze indicatie is al afgegeven door de zorginstelling en ook bij de inschrijving in de Berghorst is een indicatie vastgesteld. Dit moet nu allemaal weer opnieuw gedaan worden. Wanneer dat allemaal snel wordt geregeld is dat voor de burger misschien nog acceptabel maar in dit geval heeft het 3 weken geduurd. Het resultaat is na 3 weken dat de indicatie uitwijst dat de maaltijden opgewarmd mogen worden. Dat gebeurt niet meer door de verzorgsters van de instelling die dat voorheen deden en dagelijks bij deze persoon in de straat komen, maar door iemand van een andere dienst van dezelfde organisatie die elders vandaan moet komen.

Voor een belangrijk deel wordt bureaucratie veroorzaakt doordat verschillende instanties met hetzelfde bezig zijn en niet graag taken (en dus klandizie) afstaan. Omdat de aansturing vaak plaatsvindt door verschillende overheden (gemeente, provincie en rijk) en zorginstellingen is het zeer moeilijk hier een doorbraak in te forceren. Maar moeten we dit dan maar accepteren? Wij vinden van niet. Los van het ongemak voor de burger kost het de samenleving handen vol met geld.

Maar wat kunnen we daar als raadslid iets aan doen? Door bij het instellen van weer een ‘nieuw loket’ af te dwingen dat andere loketten of instanties gesloten worden of taken worden overdragen. Om die reden hebben we ons de afgelopen jaren steeds zeer kritisch opgesteld bij nieuwe instellingen zoals Centrum voor Jeugd en Gezin, Consultatiebureau voor ouderen, enz. Een mooi voorbeeld is de invoering van VIS 2, een administratief systeem waar verschillende instanties op het gebied van jeugdzorg gevraagd wordt de gegevens van een cliënt in te voeren zodat alle instanties kunnen zien waar de betreffende persoon is ingeschreven en welke zorg al wordt verleend enz. Instanties zijn o.a. Bureau Jeugdzorg, Carinova, GGD, Riagg enz., totaal zo’n 10 instanties. De gedachte is prima maar de CDA fractie heeft gezegd dat dit uitsluitend zin heeft dat die instanties verplicht kunnen worden gebruik te maken van de systeem in plaats van bestaande systemen. Dus niet dubbel maar verplicht één nieuw systeem. Zolang we dat niet af kunnen dwingen kunnen we er beter niet aan beginnen. Er komt dan alleen maar een activiteit bij waarvoor extra ambtenaren nodig zijn en extra geld kost. Als we geluk hebben draagt het een klein stukje bij aan het terugdringen van bureaucratie.

Een andere vorm van bureaucratie ervaart het bedrijfsleven. Door allerlei regels zien ze vaak door de bomen het bos niet meer en moeten ze veel moeite doen er achter te komen of iets kan en mag. We moeten niet allerlei regels bedenken zonder dat er overlast is. Architecten en bouwbedrijven weten vaak heel goed wat er mogelijk en toegestaan is. Geef hen de ruimte en het vertrouwen door zonder de volledige procedures af te wachten alvast te kunnen aanvangen met bijvoorbeeld een verbouwing. Uiteraard is hiervoor een strenge handhaving nodig maar als ondernemingen weten waar ze aan toe is dat geen probleem.

Enkele punten uit het CDA programma die meehelpen de bureaucratie terug te dringen:

Het aantal beleidsnotities en rapporten tot een minimum beperken. Minder regelgeving, minder bureaucratie en kortere besluitvormingsprocedures Opdrachten aan externe bureaus alleen als de kennis niet in het gemeentehuis is. Eén loket voor alle zorgdiensten Accountmanager als aanspreekpunt en intermediair voor het bedrijfsleven