24 april 2012

WMO Platform

Naar aanleiding van een meningsverschil tussen het WMO platform en het college hebben raadsleden met het WMO platform gesproken en is over deze impasse gediscussieerd in de gemeenteraad van dinsdag 24 april. Uiteindelijk gaat het vooral om het secretariaat van het platform en de manier waarop dat ingevuld moet worden. De gemeente heeft inmiddels gesprekken gevoerd met een kandidaat secretaris, het is nog onzeker of het platform daarmee kan instemmen. De hele raad hoopt en verwacht dat het probleem hiermee opgelost kan worden. De CDA fractie vindt dat ook. Het is wel een andere invulling, het WMO platform heeft steeds aangedrongen op een beleidsambtenaar als secretaris, de kandidaat waarmee gesproken is heeft veel affiniteit met de materie maar is geen beleidsambtenaar.

Het CDA vindt het volgende over deze situatie:

Er spelen twee onderwerpen:

1 informatie voorziening van de gemeente aan het platform

2 invullen van het secretariaat

Wat betreft het eerste onderwerp: volgens het platform komt  de informatie over WMO onderwerpen niet of te laat. Voor raadstukken moet worden betaald, dat geldt ook voor vergaderruimte.  De CDA fractie vindt dat een adviesorgaan dat door de gemeente in het leven is geroepen, voorzien moet worden van informatie en om niet moet kunnen vergaderen in een gemeentelijke ruimte (bijvoorbeeld dienstencentrum).  Dat betekent volgens ons dat onderwerpen waarvan bekend is dat die op termijn op de agenda komen, kenbaar moeten worden gemaakt bij het WMO platform. Zolang er geen secretaris is, zal het platform iemand aan moeten wijzen waar de informatie naar toe gestuurd kan worden. Eenvoudige onderwerpen kunnen gemaild worden. In geval van uitgebreide stukken, zullen alle leden een geprint exemplaar moeten ontvangen. We kunnen niet verwachten dat de platformleden deze stukken zelf gaan printen, kopiëren of wat dan ook. Dat wil niet zeggen dat het WMO platform alle raadstukken moet ontvangen, het gaat uitsluitend om onderwerpen die het platform aangaan. Kortom, het WMO platform moet gevoed worden vanuit de gemeentelijke organisatie.

Secretariaat:  het platform is er erg van overtuigd een beleidsambtenaar als secretaris nodig te hebben. Het CDA vindt het niet zuiver dat een beleidsambtenaar het orgaan voorziet van informatie en vervolgens door datzelfde orgaan voorzien wordt van advies. De CDA fractie deelt die mening. De zoektocht naar een secrataris door het platform heeft tot heden geen resultaat opgeleverd. Volgens de voorzitter komt dat door de tijd die met de uitvoering van de taak gemoeid gaat alsook de complexiteit van de WMO. De CDA fractie denkt dat de functie van secretaris te zwaar wordt voorgesteld. Wanneer het gaat om notuleren, is dat niet zo’n enorme opgave. Het is maar net op welke manier gezocht wordt, en hoe de taken worden voorgesteld. Er is een lijst van taken die erg lang is. Een groot deel van die taken komen voor bij ieder willekeurig secretariaat van een vereniging of stichting en kunnen als routinematige taken worden aangemerkt. Die vergelijking is niet helemaal terecht, maar als  iemand benaderd wordt met een erg groot takenpakket waarvoor een inzet van ca 10 uur per week wordt gevraagd, dan wordt het moeilijk. Later is de tijdsbesteding door het platform overigens bijgesteld naar 10 uur per maand.

Gedurende alle gesprekken kwamen naar onze mening teveel de financiën naar voren. Een paar termen die steeds genoemd worden: er is bezuinigd waar dat niet kan, secretaris extern inhuren, presentiegeld, betalen voor stukken en vergaderruimte enz. Het gaat volgens ons echter niet om geld, althans dat zou niet zo moeten zijn. Kort gezegd vindt het CDA:

We hebben een WMO platform, samengesteld vanuit verschillende organisaties en achtergronden. We moeten proberen deze vorm in stand te houden. Het platform moet tijdig voorzien worden van informatie over ‘WMO onderwerpen’ die op de agenda komen. Het WMO platform moet uiteindelijke raadsvoorstellen over ‘WMO onderwerpen’ om niet toegestuurd krijgen. Er moet een contactpersoon bij de gemeente zijn bij wie het platform met vragen terecht kan. Deze ambtenaar moet geen beleidsvragen beantwoorden of onderzoek verrichten, dat doet het platform zelf. Invullen van het secretariaat is een taak van het platform zelf.  Aantal uren (10 uur per week) dat het platform aangeeft voor deze taak lijkt ons erg ruim. We moeten praktisch omgaan met vergaderruimte en informatievoorziening. Hiervoor moeten geen kosten doorbelast worden aan het platform. Budgetair moet het platform een bijdrage ontvangen dat ze zelf kunnen invullen, bijvoorbeeld voor reiskosten om een onderwerp te toetsen, een spreker in te huren, enz.  Dat bedrag is gelijk aan wat ook op dit moment beschikbaar is, niet voor ambtelijke ondersteuning maar voor onkosten van het platform zelf  (EUR 3500,00) Informatievoorziening en ambtelijke ondersteuning vanuit de gemeente komen voor rekening van de gemeente.