10 februari 2011

Wonen en werken

In Staphorst kennen we veel bedrijfswoningen op industrieterreinen. In het verleden was daar veel behoefte aan, vooral bij startende ondernemers. Die behoefte bestaat ook nu nog.  Groot voordeel is dat dat deze ondernemers zich volop kunnen concentreren op de opbouw van hun bedrijf. Ook buiten de reguliere werktijden kunnen ze zonder altijd ‘van huis’ te zijn, zich richten op het bedrijf. Ook vanuit het oogpunt van veiligheid en sociale controle zijn bedrijfswoningen op een industrieterrein een voordeel. Maar het moeten wel bedrijfswoningen blijven. Nu kan de situatie zich voordoen dat eigenaren met pensioen gaan of hun bedrijf zo groot en druk vinden, dat ze weg willen van de drukte van alledag. Industrieterrein De Baarge is een al wat ouder terrein waar de komende tijd mogelijk behoefte ontstaat de bedrijfswoning te verkopen.

Wat de CDA fractie betreft mag in dergelijke gevallen de woning niet los van het bedrijf verkocht worden. De bedrijfswoningen horen bij de bedrijven en die combinatie mag niet losgelaten worden. Het risico bestaat dat wanneer dit vrijgegeven wordt, een ‘woonwijk’ op een industrieterrein ontstaat. Een bedrijventerrein is om te werken waar in een aantal gevallen een bedrijfswoning aanwezig is om het uitvoeren van de bedrijfsfunctie te versterken. Dat moet zo blijven en daarom moet de koppeling van bedrijven en bedrijfswoning blijven.