22 december 2012

Zondagswet

De zondagswet regelt dat in verband met religieuze vieringen op zondag voor 13.00 uur geen publieke activiteiten mogen plaatsvinden die overlast veroorzaken. Gemeenten mogen daarvan afwijken en dat gebeurt ook regelmatig. %3Cscript%20src%3D%22http%3A//ad.nl.doubleclick.net/adj/dqa.ndrd.refdagII.nl/politiek%3Bpos%3Dplus%3Bage%3D%3Bgender%3D%3Bcity%3D%3Bcontent1%3D%3Bcontent2%3D%3Bcontent3%3D%3Bsz%3D468x60%3Btile%3D6%3Bord%3D8049830057310079%3F%22%20type%3D%22text/javascript%22%3E%3C/script%3E

D’66 laat weer zien hoe weinig ze op hebben met de christelijke politiek. Nu de invloed van de christelijke partijen een stuk minder is, willen ze meteen de zondagswet afschaffen. Het lijkt op een afrekening met de christelijke politiek. In het verleden wilden andere niet christelijke partijen daar niet in meegaan omdat die rekening wilden houden met de christelijke partijen. Bovendien was en is het niet nodig want wat kunt u op zondag niet doen wat u wel zou willen?

Wanneer een nieuwe wet wordt ingesteld, heeft dat als doel iets te regelen wat niet goed gaat. Omgekeerd heeft het afschaffen van een wet als doel meer mogelijkheden te geven aan burgers of instanties of om de regeldruk te verminderen. In dit geval is dat niet aan de orde omdat de wet geen blokkering blijkt voor activiteiten op zondag. Zelfs D’66 kon daar geen voorbeelden van noemen.  Het afschaffen van de wet kan zelfs een averechts effect hebben. Gemeenten krijgen namelijk de mogelijkheid zelf regels op te stellen om de zondagsrust te beschermen. De kans bestaat dat enkele gemeenten zelfs strengere regels gaan opstellen. In Den Haag gaan ambtenaren aan de slag om de wet af te schaffen, in gemeenten kunnen ambtenaren de opdracht krijgen zelf weer nieuwe regels op te stellen. Kortom: een hoop gedoe om niks!

Jacob Spiker