10 juni 2024

Defecte roltrappen: Zorgen bij CDA en andere partijen over toegankelijkheid stationstunnel

De tunnel van Station Zwolle (centraal) is een belangrijke ader voor reizigers die gebruik maken van het openbaar vervoer. Daarnaast is het, zolang de passerelle niet gereed is, een verbinding tussen de zuid en de noordzijde van het Station. Het is CDA en andere partijen opgevallen dat verschillende roltrappen al weken en in enkele gevallen zelfs al maanden defect zijn. Op dit moment zijn 4 van de 10 roltrappen defect (zie de foto’s als bijlage). Dit leidt bij de fracties tot vragen betreffende de toegankelijkheid van dit belangrijke openbaar vervoersknooppunt. Daarnaast maken de fracties zich zorgen over de implementatie van het STOMP-principe (Stappen=wandelen, Trappen=Fietsen, Openbaar vervoer, deelmobiliteit en privé-vervoer = auto) wanneer we randvoorwaarden niet goed op orde hebben en houden.

We willen het college vragen de volgende vragen te beantwoorden:

1. Is het college bekend met de defecte roltrappen en heeft het college in de afgelopen maanden tijdens bestuurlijk overleg met de (regionale) directies van NS en ProRail dit onderwerp ter sprake gebracht?
  2. Is het college het met CDA en andere partijen eens dat we ons moeten inzetten voor een optimaal toegankelijk openbaar vervoersknooppunt, zodat mensen die minder goed te been zijn niet hoeven te wachten op de lift en mogelijk daardoor een overstap missen? Zij zouden zich via de roltrappen optimaal en snel moeten kunnen bewegen binnen dit knooppunt?
  3. Is het college het met CDA en de andere partijen eens dat we de randvoorwaarden om inwoners te motiveren uit de auto richting OV te gaan goed op orde moeten hebben en houden? En dat maanden defecte roltrappen daaraan geen bijdrage leveren?
  4. Is het college het met CDA en andere fracties eens dat voor de beeldvorming over Zwolle en onze ambities met de Stationsomgeving een goed functionerend station belangrijk is?
  5. Wat gaat het college de komende dagen / weken doen om dit onderwerp met de directies van NS en ProRail op te lossen?